
‘Ik voel me af en toe een puber die om aandacht verlegen zit.’ Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam zaterdag in een reportage in de Volkskrant over de vrijetijdslobby.
In de reportage komen drie voormannen uit de sport-, cultuur- en reiswereld aan het woord, die vier maanden werden gevolgd: Gerard Dielessen (sportkoepel NOCNSF), theaterdirecteur Jan Zoet (Cultuur) en Oostdam, die met de ANVR 437 reisondernemingen vertegenwoordigt.
De versoepelingen die recent van kracht zijn, kwamen niet zomaar tot stand. Achter de schermen werd veel lobbywerk verricht, al was het maar om een vermelding in de persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge. De drie sectoren bleken opmerkelijk veel overeenkomsten te hebben.
Alle drie de voormannen liepen de deur plat bij ministers en ambtenaren. Met het gevaar van inflatie van de argumenten wanneer je elkaar te vaak spreekt.
Tijdens hun persconferenties delen Rutte en De Jonge af en toe cadeautjes uit. In februari dit jaar heeft Rutte het bijvoorbeeld over ‘horecaondernemers en winkeliers die het water aan de lippen staat, of daar al overheen’.
In april zegt De Jonge dat het ‘afzien is’ voor restauranteigenaren, sportscholen en musici.
Zomervakantie
Oostdam merkt op dat hij zich af en toe een puber voelt die om aandacht verlegen zit. Ondanks al zijn waarschuwingen heeft het kabinet in het voorjaar nog steeds geen beeld geschetst van de zomervakantie. Daardoor blijven boekingen uit. Reisorganisaties worden met de dag onrustiger.
Oostdam klimt daarom maar weer in de pen en mailt een van Ruttes raadsadviseurs. We begrijpen best dat we als reisbranche in de wachtstand moeten, schrijft hij, maar koppel het op de persconferentie alsjeblieft aan een positieve boodschap.
Dat gebeurt. Bij de persconferentie eind maart zegt Rutte ‘goede hoop’ te hebben dat er in de zomervakantie ‘weer meer kan’.
Rutte: ‘En dat is belangrijk. Voor de mensen die op vakantie willen, maar ook voor de hele reisbranche, die klaarstaat om ons een zorgeloze tijd te geven.’
Achterban
Tevreden zijn dat je wordt genoemd. ‘Zo triest is het’, verzucht Oostdam tegen de krant. ‘Voor de achterban is het zo belangrijk, dus voor mij dan ook. Ik begrijp het, ik word er ook weleens moe van. Je moet in het riedeltje zitten: horeca, retail, cultuur.’
Oostdam vertelt hoe hij al die tijd iedereen tevreden probeert te houden: de vakantiegangers, de reisondernemingen en het kabinet. Hij raakt zelf steeds meer in de knel en heeft er halverwege maart 2021 buikpijn van, noteert de krant.
Oostdam vertelt hoe hij in 2007 solliciteerde op de ‘prachtbaan’ in de reisbranche en dat zijn verwachtingen werden overtroffen, zo leuk was het. Tot corona kwam. ‘Zou u zich niet willen ophangen?’, mailde een man hem deze week.
Wanneer het Voucherfonds op zich laat wachten, vrezen consumenten hun geld kwijt te raken. Terwijl Oostdam eerder op tv had bezworen dat alles goed zou komen.
Grimmig
Oostdam heeft, zoals bekend, zijn Facebook-account inmiddels verwijderd en kijkt niet meer op Twitter omdat het ‘te grimmig’ is geworden.
Tegen de krant zegt hij: ‘Laatst dacht ik: ik moet vanavond de deur goed dichtdoen, straks staat hier ineens iemand.’
Terugkijkend op de lobby toe nu toe, zegt Oostdam: ‘Ik heb een heel kleine bijdrage kunnen leveren aan het proces. Maar we hebben ons als reisbranche wel een betrouwbare gesprekspartner getoond. Ik heb altijd gezegd: we moeten niet in de hoek van de tabakslobby belanden. Je moet ook het maatschappelijk belang laten meewegen en niet alleen aan jezelf denken. Dat levert op de lange termijn meer op.’