
De ANVR is volstrekt niet blij met de toeslag van 11 euro per enkele reis die Air France-KLM gaat rekenen voor tickets die niet via de eigen website van KLM worden verkocht. ‘Het is ons volkomen rauw op ons dak gevallen’, stelde ANVR-voorman Frank Oostdam zondag op de laatste dag van het ANVR-congres in Sevilla.
Oostdam uitte zijn kritiek voorafgaand aan de presentatie van Toon Balm (foto), Vice President Sales Benelux Air France-KLM, die een presentatie over NDC (New Distribution Capability) hield.
De stap van de airline betekent dat tickets die worden verkocht via GDS/reisagenten 11 euro (of 22 euro per retour) vanaf 1 april 2018 duurder worden.
De GDS-toeslag die Air France-KLM gaat rekenen, bemoeilijkt het zoeken en vergelijken van de beste ticketprijzen zoals dat nu door websites en reisagenten wordt gedaan, stelt de ANVR. ‘Het bezorgt de agent een efficiency-verlies van 25 procent’, aldus Oostdam, die verbolgen is over het feit dat Air France-KLM bij de introductie van de toeslag sprak over ‘overleg met ANVR’, terwijl volgens Oostdam hooguit gesprekken hebben plaatsgevonden. ‘Er is nooit gesproken over een NDC-toeslag’, aldus Oostdam, die Air France-KLM opriep snel te komen met een volledige boekingstool voor de agent. ‘Echt partnership is dat beide partijen er beter van worden.’
Balm zegt desgevraagd dat KLM niet eerder de diepte in kon met de gesprekken met ANVR vanwege de looptijd van de contracten met de GDS’en. ‘Ik ga daar geen welles-nietes verhaal van maken.’
KLM komt met de NDC-toeslag vanwege de veranderende kosten van het distributiemodel en de voortschrijdende digitalisering, waardoor airlines de waarde van het product beter voor het voetlicht kunnen brengen.
Toon Balm vertrekt begin volgend jaar naar China, waarbij hij general manager voor Air France-KLM wordt. Hij wordt in Nederland opgevolgd door Dries Klein, de huige general manager Kenia/Oost-Afrika van KLM.
Foto: Toon Balm, binnenkort naar China.
Oh daar betaalt KLM de sponsoring van het ANVR congres van. Logisch toch?