
Lufthansa vecht de strijd met de GDS’en uit over de rug van de consument en indirect over die van de reisagent. Dat stelt ANVR-voorman Frank Oostdam als reactie op de aankondiging van Lufthansa om per 1 september dit jaar een toeslag van 16 euro per ticket te rekenen wanneer die via een GDS wordt geboekt.
‘Wij zijn hier zeer ontstemd over’, zegt Oostdam. ‘Dit is niet zoals het hoort. Bovendien zijn wij gewend aan een level playing field, waarbij via alle kanalen dezelfde prijs en voorwaarden gelden. Voor agenten in Duitsland zal de klap nog groter zijn dan in Nederland, aangezien Lufthansa op de thuismarkt een groot marktaandeel heeft. Ik kan me voorstellen dat Lufthansa direct contact met de klant wil, maar zet dan de agent niet buitenspel.’
Belangrijk
Volgens Oostdam zit de kracht van de reisagent in de toegevoegde waarde. ‘Maar deze heeft daar wel tools voor nodig. Een GDS is daarvoor ongelooflijk belangrijk. De kerntaak van een reisagent, en van een zakenreisagent in het bijzonder, is de klant helpen bij diens keuze. Een GDS geeft daarbij overzicht. Ik hoop en verwacht dat de aankondiging van Lufthansa hoort bij de ketelmuziek die gepaard gaat met de nieuwe onderhandelingen met de GDS’en. Het is nog geen 1 september.’
Basis
Oostdam noemt het spannend wat gaat gebeuren. ‘Als het de klant niet interesseert en deze direct bij Lufthansa boekt en het aandeel Lufthansa niet onder de maatregel lijdt, dan is dat echt niet goed voor de agent.’
Oostdam is vooralsnog niet bang dat andere airlines het voorbeeld van Lufthansa volgen. ‘KLM hanteert volgens afspraak wel een level playing field en ziet de agent als gelijkwaardig kanaal. Pas over twee jaar zijn er nieuwe onderhandelingen met KLM, maar ik ga ervan uit dat KLM dan op dezelfde basis met de agent doorgaat, zeker ook omdat KLM, zoals ze zelf aangeeft, bijna driekwart van de tickets via de agent verkoopt.’
Kanaal
Volgens Lufthansa is de maatregel noodzakelijk omdat de distributiekosten via het eigen kanaal aanmerkelijk lager zijn. Oostdam zegt daaraan te twijfelen. ‘Ik denk niet dat de GDS zoveel duurder is. Je ziet juist dat de kosten van online en offline steeds meer naar elkaar toe groeien, omdat online duurder wordt door de stijgende advertentiekosten via Google.’
Lees alle achtergronden in TravMagazine van donderdag 11 juni.