
Sinds de lancering maandag van het convenant van reisbranche, verzekeraars en de Rijksoverheid, om Nederlandse (ongeorganiseerde) reizigers in het buitenland te helpen die door de corona-crisis niet zelf hun terugkeer kunnen regelen, krijgt de ANVR vragen van touroperators die zich afvragen wat er met hun klanten in het buitenland gebeurt.
Het advies van de ANVR is dat die klanten zich melden bij de reisorganisatie waar ze hebben geboekt, en dat de reisorganisatie vervolgens een beroep doet op het centrale meldpunt. Dat meldpunt is in de loop van deze week operationeel.
Het convenant is in eerste instantie bedoeld voor Nederlandse reizigers, die geen beroep kunnen doen op een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. ‘We weten niet om hoeveel mensen het in totaal gaat’, zegt Oostdam.
Vanuit de georganiseerde reissector schat hij het aantal reizigers op circa 1.000 tot 1.500. ‘Dat aantal valt waarschijnlijk in het niet bij het aantal mensen dat een los ticket heeft geboekt.’
Meer informatie op de maandag gelanceerde website www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.