
Duurzaamheid speelt momenteel een ondergeschikte rol wanneer Nederlanders hun vakantie samenstellen. De kosten van de vakantie en de aantrekkelijkheid van de bestemming zijn meer bepalend.
Tegelijk vindt maar een klein deel duurzaamheid onbelangrijk tijdens vakanties (18%) en is driekwart bereid om in de toekomst duurzamer op reis te gaan.
Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek dat onderzoeksbureau Trends & Tourism in juni heeft uitgevoerd naar de houding van de Nederlandse vakantieganger ten opzichte van duurzaamheid.
Het belangrijkste aspect in het vakantiekeuzeproces van de Nederlander zijn de kosten van de vakantie (64%), gevolgd door de aantrekkelijkheid van de bestemming (51%).
Sociale aspecten zoals goede leef- en arbeidsomstandigheden voor de lokale bevolking en de impact van de vakantie op het klimaat/milieu (bijvoorbeeld de CO2-uitstoot) worden door respectievelijk slechts 8% en 6% gezien als belangrijk keuzecriterium.
Hoewel het niet één van de belangrijkste keuzecriteria is, vinden vier op de tien Nederlandse vakantiegangers het wel belangrijk dat er bij de vakantie aandacht is voor duurzaamheid.
Een ongeveer net zo grote groep staat er meer neutraal in. Bijna één op de vijf vindt het niet belangrijk.
Vooral jongeren en hoger opgeleiden vinden aandacht voor duurzaamheid belangrijk tijdens vakanties.
De meeste Nederlanders zijn bereid om hun vakantie de komende jaren duurzamer te maken, van wie het overgrote deel enigszins.
Nederlanders die bereid zijn om hun vakanties de komende jaren te verduurzamen, staan het meest open voor het niet meer gebruiken van single-use plastics (75%), het meer kopen bij lokale winkels/geen ketens (72%) en het overnachten in kleinschalige accommodaties (69%).
TUI fly
Nederlandse vakantiegangers hebben veelal geen goed beeld van de duurzaamheidsinspanningen van aanbieders op de vakantiemarkt. Dat geldt vooral voor luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties.
Van de onderzochte reismerken wordt TUI fly door vakantiegangers gezien als relatief de meest duurzame luchtvaartmaatschappij, bij reisorganisaties is dat de ANWB en bij aanbieders van vakantieparken krijgt Landal GreenParks de beste beoordeling.
Het duurzaamheidsimago van Noord-Europese bestemmingen is veelal beter dan dat van Zuid-Europese. Van de 14 meest bezochte Europese vakantiebestemmingen wordt Noorwegen door Nederlandse vakantiegangers gezien als het meest duurzaam; in eigen land krijgt Drenthe op de onderzochte duurzaamheidsaspecten veelal de beste score.
Trends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie, opgericht door Kees van der Most, voorheen onderzoeksdirecteur bij NBTC-Nipo Research.
Het onderzoek naar de houding van de Nederlandse vakantieganger ten opzichte van duurzaamheid is in juni uitgevoerd via een steekproef onder 2.000 Nederlandse vakantiegangers. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
Foto: Kees van der Most, oprichter van Trends & Tourism.