
De onderhandelingen tussen de Franse- en Nederlandse overheid over een nieuwe kapitaalinjectie voor het noodlijdende Air France-KLM verlopen moeizaam. Er zijn twee deadlines gepasseerd en er wordt al rekening mee gehouden dat er bij de presentatie van de jaarcijfers op 18 februari nog geen akkoord is over een emissie.
Dat meldt het FD op basis van berichten van ingewijden.
Struikelpunt is dat de Nederlandse overheid, net als bij de miljardenleningen van afgelopen zomer, wil investeren op het niveau van KLM en niet op het niveau van de beursgenoteerde, in Parijs gevestigde holding.
Dat standpunt is tegen het zere been van de Franse overheid. Deze zegt dat elke investering in de groep ook in het belang van KLM is.
Air France-KLM kan dankzij de vorig jaar verstrekte leningen van bij elkaar 10,4 miljard euro nog wel even door. Bovendien behoort KLM tot de grootste gebruikers van de loonregeling NOW. Maar om de financiële weerbaarheid van het hele concern te herstellen, moet er risicodragend kapitaal bij, schrijft de krant.
Het Nederlandse standpunt wordt mede ingegeven door inschattingen van de ambtelijke top van het ministerie van Financiën. Deze denkt dat er in Nederland weinig draagvlak is voor een miljardeninjectie in de Air France-KLM groep, omdat in de beeldvorming het Nederlandse geld dan in een bodemloze Franse put verdwijnt.
Wopke Hoekstra, minister van Financiën en sinds kort officieel CDA-lijsttrekker, heeft zichzelf in een lastig parket gemanoeuvreerd aldus de krant door in april vorig jaar te roepen dat het geld van de Nederlandse belastingbetaler alleen ten goede mag komen aan KLM.
Lees hier het complete artikel. (Foto Shutterstock)