
Cruisecoryfee Norbert van der Glas is per 1 december aan de slag gegaan bij Yacht Cruise Company. Als commercieel directeur gaat hij de banden met reisagenten en andere partners in de reiswereld aanhalen en versterken.
Yacht Cruise Company is een generaal agent van cruiserederijen met kleinere schepen. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Simone Boon uit Papendrecht en George Dekker uit Rotterdam. Het duo zag destijds een gat in de markt voor kleinere schepen van onder andere SeaDream, Nicko Cruises, Kontiki Expeditions, Heritage Line (onder andere Mekong rivier) en Hebridean Island Cruises uit Schotland.
Van der Glas kan terugkijken op 30 jaar ervaring in de cruisesector. Hij is bekend als commercieel directeur van Cruise Travel, waar hij mede-eigenaar was. Ook was hij onder andere voorzitter van de Dutch Cruise Council, de belangenclub van cruiserederijen in Nederland, de voorloper van CLIA.
‘Toen ik 30 jaar geleden begon in de cruisesector kwam er zelden of nooit een cruiseklant bij een reisbureau. Dat is inmiddels gelukkig wel veranderd. Het gaat er nu om dat je binnen het cruisesegment het verschil tussen de rederijen kunt aangeven, want iedere rederij heeft zijn eigen doelgroep.’
Simone Boon bestempelt het aanbod als ‘boetiekcruises, gericht op een doelgroep die niet van megaschepen houdt’.
‘We zijn al sinds zes jaar bezig met Yacht Cruise Company, maar willen met een ervaren iemand als Norbert stappen gaan maken’, zegt Boon, die benadrukt dat haar cruise-activiteiten los staan van haar werk voor Hillman Travel, dat probeerde kantoren van het failliete D-reizen over te nemen.
Van der Glas gaat niet alleen in Nederland aan de slag, maar tegelijk in de hele Benelux en de Duitstalige landen. Hij richt zich daarbij primair op de B2B-markt.
‘Ik denk dat wij en de ZRA’s/reisbureaus elkaar kunnen versterken. Wij beschikken over veel productkennis waarmee we de agent kunnen helpen een mooie cruise te verkopen. De toegevoegde voor ons is dat de agent de kleinere schepen onder de aandacht van de klant brengt. Het is een product waarmee je de klant kunt verrassen. Je hoeft geen miljonair te zijn of met pensioen te zijn om een mooie cruise te kunnen maken.’
Reisagenten die het aanbod van Yacht Cruise Company verkopen, kunnen rekenen op een commissie van circa 10 tot 12 procent, zegt Van der Glas. ‘Dat is afhankelijk van de rederij. Daarnaast wil ik ook contact leggen met touroperators die specialist op een bestemming zijn. Waarom zou bijvoorbeeld een specialist op Zuid-Amerika ter plaatse geen cruise van ons aanbieden in plaats van een luxe hotel? Dan geef je de klant veel meer beleving.’
Volgens Van der Glas heeft er een enorme evolutie in de Nederlandse cruisesector plaatsgevonden. ‘De markt is razendsnel gegroeid van 38.000 naar meer dan 110.000 passagiers. Cruisen is ook in Nederland een volwaardig product geworden. Tegelijk zie je clustervorming plaatsvinden en zie je dat rederijen de directe markt opgaan. Daardoor ontstaat ruimte voor andere partijen, zoals wij. En die kans willen we zeker pakken.’