De meerderheid van de Nederlanders heeft al voordat hij zich oriënteert zelf een vakantiebestemming in het hoofd. Toch groeit de rol waarin reviews en social media als Instagram de klant verleiden, blijkt uit onderzoek van PostNL en Cendris.
Ruim 45 procent van de ondervraagden heeft ruim voor vertrek al een aantal reisdoelen op het oog, terwijl 19 procent aangeeft het liefst naar een al eerder bezochte bestemming te gaan. Van de reizigers laat 21 procent zich door anderen op een idee brengen. Een kleine groep van 15 procent beslist last minute pas waar de reis naartoe gaat.
Volgens het onderzoek begint een derde van de reizigers zich twee maanden voor vertrek op een mogelijke vakantiebestemming. Daarvan gebruik 80 procent het internet of apps. Naast websites en social media zijn consumenten ook gevoelig voor kortingsacties, het liefst per mail. Daarnaast blijven printmagazines een bron van inspiratie. Opvallend is dat slechts weinig mensen via social media of apps kortingsacties willen ontvangen. Nog liever krijgt men die per post in de brievenbus.
‘Aanbieders moeten op zoek naar een goede mediamix, waarbij ze op de juiste plaats op het juiste moment aanwezig moeten zijn’, zegt Roelof Jan Postma, senior campagnemanager bij PostNL. Touroperators en reisbureaus moeten hun klant in de oriëntatiefase benaderen, maar ook in de gaten houden dat recensies van andere reizigers in de beslissingsfase een grote rol spelen. ‘Daar moeten reisorganisaties mee omgaan en op inspelen.’