
Nederlanders zijn graag geziene gasten in het Salzburgerland in Oostenrijk. Ze zijn vriendelijk, ondernemend en komen als vaste gast regelmatig terug in de populaire vakantieregio rond de stad Salzburg.
De observatie is afkomstig van Yvonne Rosenstatter, verantwoordelijk voor de buitenlandse marketing van Salzburgerland Tourismus. Zij stond aan het hoofd van een delegatie van bestemmingen in het Salzburgerland die Nederland bezocht, waaronder het bij Nederlanders geliefde Zell am See-Kaprun.
De Skylounge Double Tree by Hilton in Amsterdam was het decor voor de presentatie.
De woorden van Rosenstatter waren niet bedoeld als beleefdheid richting Nederlanders, maar worden door cijfers onderbouwd. Nederland is de derde markt voor het Salzburgerland, na Duitsland en Oostenrijk zelf.
Nederlandse bezoekers zijn goed voor pakweg 3 miljoen overnachtingen per jaar in het Salzburgerland. Dat is een aandeel van 10 procent van het totaal, dat op 30 miljoen nachten ligt. De cijfers zijn pre-corona.
De deelstaat Salzburg of Salzburgerland ligt west-centraal in Oostenrijk, op een kleine 1.000 kilometer van Amsterdam. Goed bereikbaar dus per auto, maar er wordt ook volop gevlogen, onder andere met Transavia.
Belangrijke argumenten om Salzburgerland te bezoeken zijn de vele activiteiten in de buitenlucht, van skiën in de winter tot hiken, mountainbiken of gewoon wandelen in de zomer.
Om een nieuwe doelgroep aan te spreken, is de Via Culinaria ontwikkeld, een culinaire wandeltocht met tien paden die langs 330 culinaire adressen voeren. Ook in Salzburgerland is biologisch eten sterk in opkomst.
Salzburgerland richt zich vooral op de ontwikkeling van de zomer. En die ziet er, na twee jaar corona, goed uit, zegt Rosenstatter.
Nu nog komt 53 procent van de bezoekers in het winterseizoen. Het doel is om de verhouding zomer-winter op 50-50 te brengen. En uiteraard om extra groei vanuit Nederland te realiseren.
Foto: Yvonne Rosenstatter van Salzburgerland Tourismus.