
Met een groot digitaal innovatieprogramma onder de naam ´MSC for Me´ maakt MSC Cruises een grote stap naar MSC 2.0. Het programma, onderdeel van een 9 miljard euro tellend investeringsplan, is woensdag gepresenteerd op de ITB in Berlijn.
Het gaat om wat MSC noemt ´een holistisch programma´, waaraan 3 jaar is gewerkt met elf vooraanstaande deskundigen op het gebied van digitalisering, technologie en menselijk gedrag én in samenwerking met Deloitte Digital, Hewlett Packard Enterprise en Samsung.
Gast
Het programma stelt letterlijk de gast centraal aan boord van de MSC schepen. Via nieuwe digitale technieken worden passagiers aan boord gevolgd, waardoor zij service op maat kunnen krijgen. Of zoals MSC zegt: wij brengen een nieuwe vorm van klantenservice naar de zee.
De MSC Meraviglia, die in juni dit jaar in de vaart komt, is het eerste schip dat is uitgerust met deze technologie. Het schip beschikt over 16.000 verbindingspunten, 700 hotspots (digitale toegangspunten), 358 informatieve en interactieve schermen en 2.244 hutten met RFID/NFC toegangstechnologie.
Armbanden
Het systeem maakt het voor ouders mogelijk om te zien waar hun kinderen, voorzien van een digitale armband, zich bevinden op het 300 meter lange schip. Tegelijk kunnen passagiers digitaal services bestellen. Het leveren van persoonlijke boordservices wordt vergemakkelijkt met gezichtsherkenning en interactieve armbanden.
MSC wil het programma uitrollen over de hele vloot elf toekomstige next-generation cruiseschepen die de komende jaren worden gebouwd, alsook op haar huidige 12 bestaande cruiseschepen. ´Eén ding is zeker, de ontwikkeling van de techniek stopt nooit´, stelde Gianni Onorato, CEO van MSC Cruises.
Foto: CEO Gianni Onorato van MSC met Erik Schuffel, managing director van MSC Nederland.