
De treinen van Eurostar op de route tussen het vasteland van Europa en Groot-Brittannië door de Kanaaltunnel krijgen mogelijk concurrentie. De Spaanse staatsspoorwegmaatschappij Renfe onderzoekt of er treinen op dit traject ingezet kunnen worden.
Dat bevestigt Kanaaltunnel-operator Getlink tegen persbureau dpa.
Getlink steunt het project, aangezien dergelijke projecten het verkeer door de Kanaaltunnel een nieuwe impuls kunnen geven.
Vakantiegangers en andere reizigers zouden dan de keuze hebben tussen verschillende aanbieders met hun eigen tarieven en aanbiedingen, vergelijkbaar met de luchtvaart.
Gezien de hoge kosten zou de oprichting van een bedrijf voor de aankoop en verhuur van de nieuwe treinen overwogen kunnen worden, zegt Getlink.
Het kan vijf tot tien jaar duren vanaf de start van het project tot het moment dat de eerste treinen van Renfe door de Kanaaltunnel rijden.
Eurostar is een dochteronderneming van de Franse staatsspoorweg SNCF en rijdt van Parijs en Brussel naar Londen.
De coronacrisis bezorgde Eurostar een terugval in passagiers. De SNCF wil haar dochterondernemingen Eurostar en Thalys, de hogesnelheidsverbinding van Parijs naar Brussel, Amsterdam en het Duitse Noordrijn-Westfalen, samenvoegen. SNCF verwacht hiervan operationele en commerciële synergie-effecten. (Foto Shutterstock).