
Tijd besparen, efficiënter werken, een grotere nauwkeurigheid en daardoor minder kans op fouten. Dat zijn voordelen van slimme digitalisering binnen de reisbranche. Michiel Stoffels (General Manager bij TravelSpirit) en Marcel Nijssen (A tot Z Accountants & Adviseurs) vertellen over hun samenwerking en hoe zij klanten van hun koudwatervrees afhelpen. ‘De samenwerking tussen TravelSpirit en A tot Z Accountants & Adviseurs heeft een versterkend effect voor onze klanten.’
Foto: Marcel Nijssen (A tot Z Accountants & Adviseurs), Michiel Stoffels (TravelSpirit) en Daan Lodewijks (Digistraal)
Het gesprek vindt plaats in het kantoor van TravelSpirit, in het oude centrum van Baarn. TravelSpirit is ontwikkelaar van software voor de reisbranche, voor elke fase van de customer journey. Het portfolio bestaat inmiddels uit ruim 150 reisbedrijven in Nederland en daarbuiten. Het bedrijf kan terugkijken op meer dan tien jaar ervaring. TravelSpirit werkt al enige tijd nauw samen met A tot Z Accountants & Adviseurs, dat een brede klantenkring in de reisbranche heeft. Samen bieden de twee bedrijven een geïntegreerde oplossing aan hun gezamenlijke klanten.
‘Wat we zien is dat er geen enkel softwarepakket bestaat dat volledig voldoet aan alle behoeften van de hele reisbranche’, valt Marcel Nijssen, met ruim 30 jaar ervaring in accountancy op zak, met de deur in huis. ‘Het is een diverse sector met veel verschillende specialisaties. Echter, ik denk dat de software van TravelSpirit voor de meeste bedrijven het grootste deel van de behoeften afdekt.’
Michiel Stoffels vult aan: ‘We zijn gestart met het bedienen van maatwerkaanbieders en nichespelers, maar richten ons nu steeds meer op grotere bedrijven en hoge volumes, zoals pakketreisverkopers en aanbieders van groepsreizen. We focussen ons op bedrijven die digitalisering belangrijk vinden en daarmee willen groeien.’
Dus jullie richten je nu op de grote spelers in de markt?
Stoffels: ‘Ja, de grotere bedrijven en partijen die digitalisering serieus nemen. We merken dat veel reisorganisaties nog steeds terughoudend zijn om volledig te digitaliseren, maar wij kiezen ervoor om samen te werken met degenen die de stap wel willen zetten.’
Welk omzetsegment bedienen jullie?
Stoffels: ‘We bieden oplossingen voor zowel startende als kleine reisorganisaties met TravelSpirit Start, een specifiek abonnement voor bedrijven met een paar ton omzet. Onze meerwaarde komt echt naar voren bij bedrijven met een omzet tussen de 5 en 50 miljoen euro. Buiten de top tien grootste reisbedrijven bedienen we alles wat daaronder zit.’
Hoe zien jullie abonnementsmodellen eruit?
Stoffels: ‘We zijn bezig met een herlancering van ons abonnementsmodel met vier niveaus: TravelSpirit Start, -Pro, -Business en -Enterprise. Start is voor kleine reisorganisaties, Pro voor groeiende bedrijven met beperkte middelen, Business voor bedrijven vanaf ongeveer 10 miljoen euro omzet en Enterprise voor de grotere organisaties vanaf 20 miljoen euro.’
Hoe ziet de samenwerking tussen jullie en reisbedrijven eruit als het gaat om de implementatie van jullie software?
Nijssen: ‘De gemiddelde touroperator heeft een backoffice-systeem, zoals dat van TravelSpirit, en daarnaast software voor de financiële administratie. Wij hebben gemerkt dat de combinatie van TravelSpirit met het pakket van Exact Online, dat wij als accountant gebruiken, echt goed werkt. De integratie tussen deze systemen, en onze kennis en ervaring hoe je deze integratie optimaal kunt inrichten, maakt het overstappen voor reisbedrijven een stuk minder beangstigend. Het is dan ook niet voor niets dat wij ons certified partner van TravelSpirit mogen noemen.’
‘Medewerkers houden meer tijd over voor klantcontact’
Stoffels: ‘We zien vaak dat bedrijven bang zijn voor de overstap naar een nieuw systeem, aangezien dat vaak de backbone van het bedrijf is, maar in de praktijk blijkt dat dit heel goed te doen is. We hebben de afgelopen jaren zo’n vijftien bedrijven geholpen met de overstap, dus we weten hoe we dit moeten aanpakken.’
Is het dan een soort koudwatervrees?
Stoffels: ‘Absoluut. Partijen kunnen duizenden euro’s uitgeven aan handmatige processen terwijl automatisering veel efficiënter en kosteneffectiever is. Wij helpen bedrijven inzien dat investeren in software uiteindelijk veel oplevert. Er zijn bedrijven die 10.000 of 20.000 euro voor nieuwe software veel geld vinden, maar tegelijk nemen ze iemand aan die alles handmatig invoert en die minimaal het dubbele per jaar kost.’
Nijssen vervolgt: ‘Bedrijven die met de software van TravelSpirit werken, hebben minder personeelskosten omdat veel handmatige processen geautomatiseerd zijn. Bovendien wordt het werk van medewerkers leuker, omdat repetitieve werkzaamheden voortaan automatisch gaan. Ik ken klanten die, in tegenstelling tot vergelijkbare bedrijven, deze software niet gebruiken, veel minder medewerkers op de administratie hebben.’
Stoffels: ‘Dankzij onze oplossingen gaan bedrijven van soms wel acht verschillende applicaties naar slechts drie applicaties. Dat bespaart tijd en voorkomt fouten.’
Hoe zit het met jullie ondersteuning bij de overgang naar een nieuw systeem?
Stoffels: ‘We bieden uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van onze software. Onze samenwerking met accountantskantoren zoals die van Marcel zorgt ervoor dat de financiële integratie naadloos verloopt. We zorgen ervoor dat reisbedrijven niet alleen efficiënt werken, maar ook een waardevol inzicht krijgen uit hun data.’
Nijssen: ‘We gaan dit jaar weer een benchmark houden onder middelgrote reisbedrijven met een omzet tussen 2 en 10 miljoen euro. Met TravelSpirit kunnen we een verdiepingsslag maken met meer kwalitatieve data omdat we financiële data kunnen toevoegen.’
Stoffels: ‘Het blijkt dat hoe meer bedrijven investeren in automatisering, hoe hoger hun omzet per medewerker is. Dat betekent dat die medewerkers meer tijd overhouden voor contact met klanten. Dat is voor ons een belangrijke reden om de samenwerking met A tot Z Accountants & Adviseurs te intensiveren en de klant samen een spiegel voor te houden. Wij hebben korte lijntjes en communiceren veel met elkaar. Dit maakt het proces voor de klant veel gemakkelijker.’
Nijssen: ‘We hebben een goede wisselwerking met TravelSpirit. Met de toevoeging van Exact Online hebben onze klanten een solide basis die hen helpt om gericht te groeien.’