Maar liefst 88 procent van de lezers/volgers van TravMagazine vindt dat er een definitie moet komen voor het begrip last-minute. Dit blijkt uit onze wekelijkse online poll.
De discussie over hoe last-minutes worden aangeprezen in advertenties en spotjes werd op 4 augustus jl. aangezwengeld door Leo van der Hoeven van Reisburo Apollo. Hij signaleert dat er prijzen worden beloofd die pas maanden later boekbaar zijn. En dat mag geen last-minute heten, vindt Van der Hoeven, die meent dat de ANVR hierin leiderschap moet tonen. De ANVR heeft echter laten weten dat de last-minute aanbieding een commerciële tool is en ziet geen rol voor zichzelf weggelegd bij het vaststellen van een definitie hiervan.
Wel is het zo dat in de Reclamecode Reisaanbiedingen is opgenomen dat aanbieders moeten zorgen ‘voor een redelijke beschikbaarheid van de door hen in reclame-uitingen aangeboden diensten voor de genoemde prijs’. Deze code werd in 2009 ingevoerd. Er staat in dat in reclame-uitingen correcte en duidelijke prijzen moeten worden vermeld, inclusief alle voorzienbare kosten, zoals de luchthavenbelasting of een creditcardtoeslag. Deze reclameregels gelden voor de leden van de brancheverenigingen ANVR, BARIN, KNV Busvervoer en Hiswa. Ook NS Hispeed heeft toegezegd de code te zullen naleven. De controle hierop ligt bij de Stichting Reclame Code. De Autoriteit Consument en Markt kan in ernstige gevallen sancties opleggen.
Volgens Fiona Vening van de Stichting Reclame Code zegt de Reclamecode Reisaanbiedingen niet iets specifieks over het gebruik van de term last-minute en hoe dit begrip moet worden uitgelegd. ‘Er zijn de afgelopen vijf jaar ook geen uitspraken gedaan over het begrip ‘last-minute’ zoals door u aangestipt. Er zijn wel uitspraken gedaan over last-minute aanbiedingen, maar die betroffen vaak de beschikbaarheid (aanbieding was niet meer te boeken) of de prijs (bijkomende kosten die niet waren vermeld)’, aldus Vening.
Dat neemt niet weg dat er de mogelijkheid bestaat om jurisprudentie te creëren op klantniveau. Vening zegt namelijk: ‘Mocht er een klacht over een uiting binnenkomen over de door u bedoelde situatie, dan zal de Reclame Code Commissie onder meer kijken of er in het specifieke geval sprake is van een misleidend gebruik van het begrip last-minute.’
van Tiel zegt
Lijkt me jammer van de energie een defintie te bedenken want er is altijd daarna wel weer een creatieve linkmichel die een nieuwe naam bedenkt die verwarring kan stichten zoals ‘last-second-aanbieding’ of ‘ultimate-minute-discount’. Maar eens met Jan; het is absurd. En ook onbegrijpelijk dat consumenten er nog in geloven.
Jan Lokhoff zegt
Vanochtend in een Telegraaf-advertentie van Oad (pagina 6) een nieuwe term gezien: ‘najaarslastminute’ met vertrek in september, oktober en november met een korting tot 220 euro. ‘Zomerlastminute’ of een lente-, herfst- of winterse versie ben ik nog niet tegengekomen.