
Transavia-topman Marcel de Nooijer heeft vrijdagmiddag in een persoonlijke brief aan partners tekst en uitleg gegeven over de vluchtuitval bij de airline van de afgelopen weken en daarvoor zijn welgemeende excuses aangeboden. Dat zegt De Nooijer in gesprek met TravMagazine.
In zijn mail vertelt De Nooijer hoe Transavia aan een oplossing werkt voor de maanden mei en juni, al sluit hij niet uit dat er ook daarna nog wijzigingen in het schema zullen optreden. Totdat alle vliegtuigen weer operationeel zijn, wil Transavia het vliegschema op onderdelen aanpassen (lees: selectief vluchten schrappen, red.) waardoor een meer voorspelbare operatie ontstaat en touroperators niet een dag van tevoren met annulering van vluchten worden geconfronteerd.
Transavia huurt ieder jaar met de drukke meivakantie en in de zomer vier tot vijf toestellen in. Dit jaar gaat het om vijf toestellen van Blue Air uit Roemenië. Vorig jaar werden nog toestellen van KLM ingehuurd, maar het moederbedrijf had de toestellen nu zelf nodig.
De Nooijer: ‘Vorig jaar maart hebben we een leasecontract afgesloten voor vijf Boeings 737-800. Dat zijn vliegtuigen die daarvoor bij Blue Air hebben gevlogen. We waren ook tijdig begonnen met de infasering, waar we normaal vijf maanden voor rekenen. We hebben daar nu acht maanden voor gerekend. Het bleek echter dat het modificeren, aanpassen en onderhouden van die kisten langer duurde doordat de levering van onderdelen veel langer duurde dan voorzien. Hierdoor waren ze niet per einde maart bij ons in de vloot inzetbaar, wat wel de planning was.’
Transavia heeft op dit moment twee van de vijf toestellen in de vloot, dus drie nog niet. ‘En zoals het er nu naar uitziet, duurt het ook tot en met juni voordat we alle vijf in de vloot hebben. Dat is iets waar we tegenaan gelopen zijn. Daarnaast hebben we ook nog een aantal vliegtuigen in groot onderhoud, zoals we elke stille winterperiode doen. Ook hier hebben we te maken met de lange levertijd van reserveonderdelen uit Amerika en dus met toestellen die onvoorzien langer aan de grond staan.’
Volgens De Nooijer had Transavia voor dit seizoen juist meer toestellen in reserve willen houden. In plaats van de gebruikelijke één tot anderhalf was nu ingezet op tweeënhalf voor het hele seizoen.
‘Dat hadden we gedaan om zoveel mogelijk stabiliteit in het netwerk te krijgen, maar zelfs dat bleek niet toereikend. Wij hebben niet voorzien dat er zo’n samenloop van omstandigheden zou zijn. Dat wil niet zeggen dat we daar niet verantwoordelijk voor zijn, want we zijn uiteraard wel verantwoordelijk voor een stabiel netwerk.’
Touroperators klagen dat ze vaak één of twee dagen van tevoren pas horen dat vluchten uitvallen. Ze zijn dan last-minute met man en macht bezig om hun getroffen klanten te helpen. Wat kun je op korte termijn doen nu?
De Nooijer: ‘Ten eerste betreuren we dat natuurlijk heel erg. We proberen op korte termijn elders capaciteit in te huren, maar die is nauwelijks aanwezig in de markt. Dus proberen we een alternatieve vlucht aan te bieden die zoveel mogelijk in de buurt is van de oorspronkelijke vertrek- of aankomsttijd. Maar als dat niet lukte, dan moesten we kort voor vertrek annuleren. Ik begrijp dat dat heel veel teleurstelling bij passagiers oplevert en ook veel werkdruk bij onze partners. Dat betreur ik.’
Wat is dan op korte termijn de oplossing?
‘We willen verbetering aanbrengen door het netwerk stabieler te maken, door nog meer reservecapaciteit te plannen, in ieder geval voor de maanden mei en juni. Dus productie terugnemen om tot een stabieler netwerk te komen en lastminute annuleringen te voorkomen. Dat betekent natuurlijk nog steeds dat je, als je capaciteit wegneemt, je passagiers en partners teleurstelt. Want uiteindelijk wil iedereen natuurlijk zoveel mogelijk passagiers van dienst zijn en naar mooie plekken in Europa laten reizen.’
Hoe ga je de capaciteit reduceren?
De Nooijer: ‘We kijken nu op welke bestemmingen we dat het beste kunnen doen. Met die analyse zijn we nu druk bezig. Ik hoop daarover begin volgende week meer duidelijkheid te kunnen geven, om welke bestemmingen en welke dagen het gaat. Daar wordt nu hard aan gewerkt. We willen zoveel mogelijk mensen in een stabiel schema laten reizen, dus kijken waar ingrijpen het minste pijn doet zeg maar, waar je passagiers het makkelijkst eerder of later kan laten vertrekken.’
Houd je ook rekening met problemen na juni?
De Nooijer: ‘We willen de zomer in met een stabiel netwerk, dus ik sluit ook niet uit dat we ook in de maanden na juni nog een ingreep moeten doen. Maar alles met het doel om stabiliteit te creëren.’
Touroperators verzetten momenteel veel werk om klanten te helpen, om alternatieven te vinden zodat ze op reis kunnen. Kunnen die nog op een bepaalde vorm van compensatie rekenen?
De Nooijer: ‘Onze eerste zorg is het zo stabiel mogelijk maken van het netwerk voor onze passagiers, daar werken we echt heel hard aan. En we zullen, zoals partners van ons mogen verwachten, natuurlijk ook met hen het gesprek voeren, om te kijken naar constructieve oplossingen voor de gerezen problemen. Dat komt echt als we deze situatie met elkaar tot een goed einde hebben gebracht, dan voeren we met iedereen het gesprek.’
Hoe herstel je het vertrouwen?
‘Door snel weer een stabiel netwerk te hebben, zonder last-minute wijzigingen en waardoor iedereen weet waar hij aan toe is. Dat zal de start zijn van het terugwinnen van het vertrouwen.’
Wat gaat dit Transavia kosten?
De Nooijer: ‘Daar kan ik nu nog geen berekening van maken. We willen nu eerst de situatie zo gauw mogelijk op orde krijgen voor onze passagiers en onze partners.’ (Foto Transavia).
Het probleem wordt nog verergerd doordat klanten aan hun lot worden overgelaten en zelf maar moeten zorgen voor een alternatief. . Transavia is onderdeel van de grote KL/AF familie.
Nu onnodig klanten die door de afwikkeling extra boos werden en onnodig veel geld verspilt door niet zelf een en ander op te lossen
Wij hadden b.v. op 24 APRIL een groep van 30 personen die vanuit Tel-Aviv niet kon terugvliegen door de Transavia annulering. Met heel veel moeite en voor veel geld nu door ons bij KLM ondergebracht
Dit had natuurlijk via de familie veel makkelijker en goedkoper opgelost kunnen worden
En dan hadden wij er ook niet uren mee bezig dienen te zijn en wie weet hoelang op het nu voorgeschoten bedrag dienen te wachten
Wij zitten ook nog b.v. te weachten op afwikkeling voor een in Maart ingediende claim.