
De ANVR, het ministerie van Economische Zaken (EZ) en toezichthouder ACM komen maandag met nadere berichten over de corona-voucher.
Gisteren en vrijdag hebben in Den Haag gesprekken plaatsgevonden, onder andere over de juridische status van de voucher. Maandag wordt alleen nog overlegd over de communicatie. ‘Het is jammer dat we het over het weekend moeten heen tillen, maar het is niet anders’, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam.
De corona-voucher is een initiatief van ANVR en SGR. Reisbedrijven kunnen deze uitgeven bij het annuleren van een reis. De klant kan deze binnen een jaar inwisselen bij hetzelfde bedrijf om een nieuwe reis te boeken. Het eventuele prijsverschil van de nieuwe reis is voor rekening van de klant.
Het voordeel van de voucher is dat de cash in het bedrijf blijft. Juist in deze tijd waarin geen geld binnenkomt, is dat voor bedrijven een uitkomst.
Tegelijk biedt de voucher zekerheid aan de klant. Mocht een bedrijf omvallen, dan is de voucher gedekt door SGR.
Reisbedrijven maken momenteel veel gebruik van de voucher.
De voucher kwam begin deze week in het consumentenprogramma Radar onder vuur te liggen. Volgens het programma kunnen consumenten formeel binnen twee weken de al betaalde reissom terugvragen.
Aan tafel bij Jinek toonde presentatrice Antoinette Hertsenberg later meer begrip. Als alle klanten hun geld terugvragen, gaat dat ten koste van de liquiditeit van een reisbedrijf, erkende zij ook.
Onder andere in België, Frankrijk en Italië is het gebruik van een dergelijk voucher al wettelijk ingebed. Het is de bedoeling dat ook in Nederland voor elkaar te krijgen.