Lufthansa wil komend winterseizoen slechts een kwart van de vloot inzetten. Dat heeft topman Carsten Spohr in een brief aan medewerkers laten weten.
Het aantal passagiers zal komende winter minder dan een vijfde bedragen van het aantal van vorige winter. ‘Daarom moeten we onze inspanningen om de kosten te reduceren nog extra versterken.’
Het is Lufthansa wel gelukt om de uitstroom van geld terug te brengen van één miljoen euro per uur aan het begin van de pandemie tot ‘slechts’ één miljoen euro per twee uur.
Aan de dramatiek is er niets veranderd, zegt Lufthansa. Het is daarom onvermijdelijk om de bedrijfsvoering in de winter 2020/21 nog verder stil te leggen en vanaf half december zoveel mogelijk onderdelen in ‘wintermodus’ te zetten.’
Onder andere 125 toestellen die bedoeld waren voor gebruik in het wintervliegplan worden weer buiten gebruik gesteld. ‘We kunnen ons oorspronkelijke plan om tegen het einde van het jaar 50 procent van de normale capaciteit te halen, niet langer vasthouden’, schrijf Lufthansa.
De Raad van Bestuur van Lufthansa wijst erop dat er na de eerste negen maanden een verlies was van 4,1 miljard euro. Dit tekort zal in het vierde kwartaal aanzienlijk toenemen, verwacht de airline.
Een betrouwbare uitspraak over de ontwikkeling van de branche is moeilijker dan ooit te geven. Desalniettemin is de top van het concern vastbesloten om ten minste 100.000 van de 130.000 banen van de Lufthansa Group te behouden.
Eind september beschikte het concern over 10,1 miljard euro aan liquide middelen. Dit omvat 6,3 miljard euro aan steun die Lufthansa-bedrijven ontvingen uit hun thuisland Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en België.
Lufthansa Group bestaat naast Lufthansa uit Austrian Airlines, Brussels Airlines, lowcost-dochter Eurowings en Swiss.
Foto: Topman Carsten Spohr van Lufthansa (Foto Lufthansa)