
Na een recordverlies in 2020 kreeg ook Lufthansa het afgelopen corona-jaar te maken met rode cijfers. Het verlies is echter beduidend lager. Topman Carsten Spohr verwacht voor 2022 een sterk reisjaar en een positief groepsresultaat.
Dat bleek bij de presentatie van de jaarcijfers over 2021 van Lufthansa Group.
In 2020 was nog sprake van een verlies van 6,7 miljard euro. In boekjaar 2021 bedroeg de min ‘slechts’ 2,1 miljard euro, een verbetering van de winst met twee derde.
De omzet steeg met 24 procent van 13,6 miljard naar 16,8 miljard euro.
De luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group vervoerden vorig jaar in totaal 47 miljoen passagiers. Dat was 29 procent meer dan in 2020. Het aantal vluchten in 2021 steeg met 18 procent.
Voor het lopende boekjaar streeft Lufthansa weer naar zwarte cijfers. ‘Onze ambitie is duidelijk, we willen zo snel mogelijk terugkeren naar positieve resultaten.’
Om dit te bereiken, is een programma ingevoerd om kosten te besparen. Inmiddels zijn maatregelen doorgevoerd die volgens Lufthansa 2,7 miljard euro aan kosten per jaar moeten besparen.
Zo is het aantal medewerkers wereldwijd is teruggebracht van circa 135.000 naar 105.000.
Opleving
Lufthansa is optimistisch over het sterke herstel van de vraag in de afgelopen weken. ‘We zijn er zeker van dat het luchtverkeer dit jaar een sterke opleving zal doormaken. Onze strategie om het segment privéreizen uit te breiden, heeft zichzelf bewezen en werpt zijn vruchten af’’, zegt Spohr.
Lufthansa Group plant voor het komende zomerseizoen voor de korte- en middellange routes capaciteiten die bijna op het niveau van 2019 liggen.
‘We zijn er zeker van dat de luchtvaart dit jaar een sterke opleving zal doormaken’, zegt Spohr. ‘Onze strategie om het segment particuliere reizen uit te breiden is succesvol gebleken en werpt zijn vruchten af. Mensen willen reizen. Ze zoeken en hebben persoonlijk contact nodig, vooral na twee jaar pandemie en de bijbehorende sociale beperkingen. De opgekropte vraag naar vrijetijds- en zakenreizen was in 2021 al aanzienlijk merkbaar, en deze trend zal zich in 2022 intensiveren.’
Conflict
De Russische invasie van Oekraïne en de daarmee gepaard gaande luchtruimsluitingen hebben ook gevolgen voor Lufthansa. De economische gevolgen voor het luchtvaartconcern zijn echter nog beheersbaar, zegt Spohr, die zijn presentatie begon met de situatie in Oekraïne.
‘2021 was een uitdagend jaar voor de Lufthansa Group en haar medewerkers. En 2022 begint ook met ontwikkelingen die ons als burgers van dit continent zorgen baren. Onze luchtvaartmaatschappijen verbinden mensen, culturen en economieën. We staan voor internationaal begrip en vrede in Europa en omstreken. Onze gedachten zijn bij de bevolking van Oekraïne en bij onze collega’s ter plaatse, aan wie we alle mogelijke steun verlenen.’
De huidige situatie is een andere uitdaging, zegt Spohr. De economische gevolgen van het conflict zijn voor Lufthansa echter (nog) beheersbaar.
Hoewel vluchten worden geannuleerd en bestemmingen in Azië alleen via een omweg te bereiken zijn, blijven de daarmee gepaard gaande inkomstenderving en hogere kosten binnen de perken.
Volgens Spohr is de capaciteit die wordt getroffen door de sluiting van het luchtruim in Oekraïne en Rusland in het zomerseizoen minder dan twee procent. Het omzetverlies bedraagt waarschijnlijk een eencijferig miljoenenbedrag per maand.
Daarnaast hebben alleen vluchten naar China, Japan en Zuid-Korea last van langere vliegtijden als gevolg van het gesloten luchtruim. Deze vluchten zijn echter goed voor minder dan één procent van het aanbod van Lufthansa.
Foto: Carsten Spohr, CEO van Lufthansa (Foto Lufthansa).