
Lufthansa gaat fors in haar vloot investeren, vooral die voor langeafstandsvluchten. Naast de aanschaf van veel nieuwe, moderne vliegtuigen worden ook de cabines in alle klassen volledig herzien.
Topman Carsten Spohr speekt van ‘de grootste investering in premium producten in de geschiedenis van ons bedrijf’.
‘Deze investering ondersteunt onze claim om ook in de toekomst de toonaangevende westerse premium luchtvaartmaatschappij te zijn.’
Lufthansa is niet alleen een van de grootste en meest winstgevende luchtvaartmaatschappijen ter wereld, het concern ziet zichzelf ook als een premium provider. Het nieuwe boordconcept is speciaal voor Lufthansa ontwikkeld en draagt de naam Allegris.
Dit omdat alle klassen op de lange afstand: van Economy Class en Premium Economy tot Business- en First Class.
Bij de presentatie van Lufthansa’s eerste Boeing B-787 Dreamliner onlangs in Frankfurt kondigde Spohr het grootste product- en kwaliteitsoffensief in de geschiedenis van de maatschappij aan.
Lufthansa Group wil tot 2030 alleen al in nieuwe vliegtuigen circa 16 miljard euro investeren. Daarnaast wordt tot 2025 nog eens 2,5 miljard euro geïnvesteerd in moderne cabine-interieurs en nieuwe diensten aan boord en op de grond.
De First Class van Lufthansa krijgt voor het eerst privé-suites die kunnen worden afgesloten en die maximale privacy voor premiumklanten moeten garanderen. De stoelen, die tot bed kunnen worden omgebouwd, zijn bijna een meter breed.
De nieuwe First Class wordt in eerste instantie geïnstalleerd in nieuwe Airbus 350-toestellen en kan naar verwachting eind 2023/begin 2024 voor het eerst worden geboekt.
Foto: de nieuwe Business Class stoel van Lufthansa.
De Premium Economy, die afgelopen voorjaar werd gelanceerd bij Lufthansa-dochter Swiss, en Economy Class krijgen ook een upgrade.
Passagiers in de Economy Class krijgen meer keuze. Zo kunnen reizigers straks stoelen op de eerste rijen boeken, met een grotere stoelafstand en extra comfort.
Ook krijgen passagiers in Economy Class de mogelijkheid om een vrije middenstoel te boeken. Dit is nu al mogelijk op sommige vluchten van Lufthansa-dochter Eurowings.
Bovendien wordt het aanbod Sleeper’s Row op (grote) langeafstandsroutes uitgebreid. Hierbij kunnen Economy-passagiers een matras reserveren om te kunnen liggen in een rij van drie stoelen.
De eerste tests werden positief ontvangen door klanten. Dankzij uitklapbare beensteunen op de nieuwe stoelen is ook het ligoppervlak met 40 procent vergroot.
Alles bij elkaar worden meer dan 30.000 (bestaande) stoelen vernieuwd.
Foto boven: de suite in de nieuwe First Class. (Foto’s Lufthansa).