De GDS-toeslag van 16 euro op tickets van de Lufthansa Group, die vanaf september ingaat, doet nog steeds stof opwaaien in de reisbranche. In TravMagazine deze week spreken aanbieders hun frustraties uit over de beslissing, die als donderslag bij heldere hemel kwam. Maar er lijkt een oplossing.
De reacties zijn niet mals: Lufthansa snijdt zichzelf behoorlijk in de vingers door reisverkopers te dwingen via de agentensite te boeken, óf een heffing te riskeren als via een GDS wordt geboekt. ‘Kostenbesparing’, redeneert de airline, ‘Belachelijke beslissing’, vindt de reisbranche.
Omzeilen
De ticketheffing die geldt voor tickets van Lufthansa, Swiss, Austrian en Brussels Airlines kan echter eenvoudig omzeild worden, zonder een dure technologische oplossing te bedenken: boek bij een andere airline. Op veel vluchten van Lufthansa wordt via codeshare samengewerkt met bijvoorbeeld United of Air Canada. ‘Voor tickets die door andere carriers worden uitgegeven, waarbij Lufthansa (of Austrian, Swiss en Brussels) de vlucht feitelijk uitvoert, geldt de heffing niet’, aldus een woordvoerder.
Toekomst
Onduidelijk is nog wat de toekomst in petto heeft. Ticketverkopers hopen nog dat Lufthansa haar beslissing wil heroverwegen. Van een massale boycot lijkt geen sprake, hoewel wél vaststaat dat de eindgebruiker de 16 euro moet gaan betalen. KLM geeft aan vooralsnog niet te studeren op een GDS-fee, maar geluiden van de recente IATA-meeting, deze week in Miami, wijzen erop dat veel airlines de resultaten van de actie van Lufthansa nauwgezet volgen…
Lees meer in TravMagazine van deze week.
Kees Bikker zegt
Haal alle LH vluchtnummers dan maar gelijk uit alle GDS’en. Nergens meer voor nodig.
Kees Bikker