
Ondanks alle uitdagingen kijkt Luc Lentjes, Director Product & Yield van TUI Benelux, tevreden terug op boekjaar 2022.
‘Ondanks de operationele uitdagingen was het commercieel gezien een goed jaar. Zoals ik al eerder zei: een jaar met een lach en een traan.’
Voor boekjaar 2023 voorziet Lentjes dat de reisbranche als geheel het niveau van 2019 zal benaderen. TUI zelf zal de boekingen van zomer 2019 overtreffen, verwacht hij.
‘Dat betekent dus dat we marktaandeel moeten winnen. Hoe we dat doen? We hebben al het breedste aanbod van de markt, we verwachten dat onze Tours & Cruises een comeback maken na drie moeilijke jaren, en dat de vraag naar onze Sun- & Beach-vakanties onverminderd groot zal zijn. En we hebben 150 extra accommodaties ingekocht.’
Marktaandeel
De drie eigen verkoopkanalen laten volgens Lentjes goede resultaten zien. Hij doelt op de eigen reisbureaus, de eigen ZRA’s en de eigen webverkoop. Daarnaast hoopt hij marktaandeel te winnen door klanten flexibiliteit en zekerheid te bieden. Zo heeft TUI, als één van de vier garanties, de omruilgarantie waarbij klanten tot 28 dagen voor vertrek kosteloos kunnen omboeken. ‘We doen dat al een tijdje. Er wordt niet veel gebruik van gemaakt, maar het geeft de klant wel zekerheid dat hij zijn vakantie altijd kan omboeken naar later.’
Nieuw
TUI lanceert komende zomer drie nieuwe bestemmingen: Kalamata op het Griekse schiereiland Peloponnesos, Costa Verde bij Porto (Portugal) en Costa Dorada (Barcelona).
Daarnaast gaat TUI vanaf Düsseldorf vliegen met Eurowings en Condor, naar de Canarische Eilanden, de Balearen, Spaans vasteland en Turkije. De focus op regionaal vertrek in Nederland blijft bestaan, met een groot en divers aanbod van vluchten vanaf Eindhoven en Rotterdam, waar TUI eigen toestellen heeft gestationeerd, en Groningen. ‘We hebben veel troeven in handen om er een mooi jaar van te maken.’
Lees het complete interview met Luc Lentjes in de recent verschenen TravMagazine #51. (Archieffoto TravMagazine).