De provincie Gelderland wil dat op Lelystad Airport pas commerciële vluchten gaan vliegen als de laagvliegroutes van de baan zijn. Dat standpunt neemt de provincie in omdat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur geen toezegging wil doen over het verdwijnen van de overlast door laagvliegen.
Dat meldt onder andere NU.nl. De Gedeputeerde Staten vindt het onterecht dat de minister schuift met de datum waarop de herziening van het luchtruim klaar moet zijn. Pas na die herziening is laagvliegen niet meer nodig. Nu een einddatum voor de overlast uit zicht is verdwenen, kan het regionale vliegveld niet in gebruik worden genomen worden voor vakantievluchten, vindt Gelderland.
Lelystad Airport moet vanaf 2020 het vakantievliegverkeer overnemen van het overbelaste Schiphol. In eerste instantie gaat dat jaarlijks om 10.000 vluchten, maar op termijn moeten dat er 45.000 worden. De vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport vertrekken zijn gedwongen om tientallen kilometers relatief laag te vliegen, omdat ze anders het vertrekkende en naderende vliegverkeer van Schiphol in de weg zitten. Daardoor blijven de vluchten vanaf Lelystad Airport rond de 1.800 meter hoogte vliegen. Pas als de herindeling van het luchtruim af is mag het vliegverkeer van Lelystad Airport van het ministerie hoger vliegen. Inwoners van de provincie Flevoland en omliggende provincies protesteren fel tegen het laagvliegen vanaf Lelystad Airport.