
Corendon-topman Steven van der Heijden toont zich sceptisch over Lelystad Airport. ‘Zelfs áls Lelystad opengaat, en dat is nog maar de vraag, dan is dat in eerste instantie met 4.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is 0,8 procent van de capaciteit van Schiphol. Waar hebben we het over? Dat betekent minder dan zes retourvluchten per dag. Als je daar drie vliegtuigen neerzet, vlieg je heel Lelystad vol’, zegt Van der Heijden. ‘Dat is een absolute aanfluiting.’
In TravMagazine 37, die deze week verschijnt, geeft Van der Heijden desgevraagd zijn visie op de ontwikkelingen van de luchtvaart in Nederland.
Van der Heijden zegt pas bereid te zijn op Lelystad te gaan vliegen als Corendon daar op nette voorwaarden zijn slots krijgt. ‘We gaan geen capaciteit op Amsterdam opgeven als anderen dat ook niet hoeven te doen. De huidige verdelingsregel gaat ervan uit dat KLM Groep vanaf Lelystad kan gaan vliegen zonder capaciteit op Schiphol te hoeven opgeven, terwijl wij wel vluchten op Schiphol moeten inleveren. De meeste consumenten hebben nog steeds een voorkeur voor Schiphol, hoewel je een tendens ziet dat een deel het volle Schiphol de rug toekeert en vanuit de regio gaat vliegen.’
Maastricht
Van der Heijden ziet volop groeikansen voor de luchthaven van Maastricht, waar Corendon zijn capaciteit dit seizoen fors heeft uitgebreid en inmiddels 100.000 passagiers noteert. ‘De potentie is er op Maastricht. Ik ben heel trots op wat we hebben gedaan. Het is veel beter gelopen dan ik had gedacht. We overwegen serieus om volgend jaar twee toestellen in plaats van één op Maastricht te stationeren.’
Corendon heeft ondertussen een zeer goede zomer 2018 achter de rug. Het aantal passagiers in boekjaar 2018 zal de 700.000 ruimschoots overstijgen. Turkije is volgens hem weer helemaal terug.
‘Het was het jaar van Turkije, na toch wel drie moeilijke Turkije-jaren. We hadden 2015 en 2016 die in het teken stonden van de vluchtelingencrisis, die vooral ook Griekenland trof, en alle heisa rond uitspraken van Erdogan, met als uitsmijter de coup. Daardoor begonnen de boekingen in 2017 nog heel erg matig. Het politieke gedoe, Erdogan die Nederland beledigde, dat alles overschaduwde in 2017 het begin van het boekingsseizoen. Dat was dit jaar niet zo. In 2018 was het hele boekjaar goed. Turkije heeft fors terrein teruggewonnen. We zijn weliswaar minder afhankelijk van Turkije dan vroeger, maar het is nog steeds onze belangrijkste bestemming. Dus als het goed gaat met Turkije, dan gaat het goed met ons.’
Lees het complete interview met Van der Heijden in TravMagazine 37.