Kuoni/Tenzing Travel gaat zich versterkt focussen op haar kernactiviteit: het aanbieden van verre maatwerkreizen. Alle ‘nevenactiviteiten’ worden afgebouwd. De touroperator sluit daarom in de loop van dit jaar de laatste Kuoni winkel in Amsterdam. Ook met het label Smart Holidays wordt gestopt.
‘We gaan ons focussen op onze core business en dat is als touroperator specialist zijn in verre maatwerkreizen. Daar willen we de beste in zijn. Daarnaast willen we onze aandacht richten op het in de markt zetten van onze nieuwe naam Tenzing Travel. We willen ons hierbij niet laten afleiden door andere zaken’, zegt topman Hans de Wilde (foto) desgevraagd.
Winkels
Het ‘oude’ Kuoni opende in 2010 drie eigen winkels in Haarlem, Den Haag en Amsterdam als onderdeel van de toenmalige strategie om meer direct te verkopen. Nadat De Wilde het bedrijf in 2012 had overgenomen, ging Kuoni weer een retailgerichte koers varen en werden de winkels in Haarlem en Den Haag gesloten. Ook de winkel in Amsterdam sluit nu in de tweede helft van dit jaar zijn deuren.
De Wilde: ‘Ik werk liever samen met de retail dan dat ik zelf op de stoel van de retailer ga zitten. We streven naar partnerships, onder meer via het shop-in-shop concept en onze Club van 100. Verder hebben we met alle ketens goede agentuurovereenkomsten afgesloten.’
Smart
De Wilde stopt ook met Smart Holidays, dat ruim een jaar geleden werd gelanceerd als budgetmerk voor verre reizen onder het motto ‘what you see is what you get’. De Wilde: ‘De verkopen liepen heel aardig, maar het aanbieden van low priced standaard rondreizen is niet onze core business. Met Smart Holidays gaan we nooit de beste van de wereld zijn. Dat willen we wel met Tenzing Travel zijn. Vandaar dat we al onze energie en marketinginspanningen op Tenzing Travel gaan richten, als specialist in maatwerk voor verre reizen.’