
Na twee vliegtuigongevallen in korte tijd staat Boeing onder zware druk. Omzet en winst vallen lager uit, terwijl de problemen met de 737 MAX het bedrijf vooralsnog bijna een miljard dollar kosten.
Dat blijkt uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2019, die Boeing woensdag bekend heeft gemaakt. Het zijn de eerste officiële cijfers sinds de ramp in Ethiopië met een Boeing 737 MAX.
De Amerikaanse luchtvaartgigant heeft aan het begin van het jaar veel minder verdiend. Na de crashes in Ethiopië en Indonesië en het aan de grond houden van de B-737 MAX vloot wereldwijd, heeft Boeing zijn eerdere doelstellingen voor 2019 geschrapt. ‘Onze voorheen gepubliceerde financiële vooruitzichten bevatten niet de impact van de 737 MAX’, schrijft Boeing in een toelichting.
Omdat nog niet bekend is wanneer het bestverkopende vliegtuigtype weer mag vliegen, heeft Boeing zijn nieuwe prognose uitgesteld tot later dit jaar.
In het eerste kwartaal daalde de nettowinst van Boeing met 13 procent tot 2,1 miljard dollar, ofwel circa 1,9 miljard euro, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Mede doordat de fabrikant na het ongeval met de tweede Boeing 737 MAX8 in maart dit jaar voorlopig geen nieuwe exemplaren mag leveren, daalde de omzet met twee procent tot 20,4 miljard. Boeing heeft berekend dat de problemen met de MAX het bedrijf tot nu toe meer dan 1 miljard dollar hebben gekost, omgerekend circa 900 miljoen euro. Dat is het gevolg van schadeclaims van luchtvaartmaatschappijen en nabestaanden van slachtoffers van de twee crashes. Boeing weet nog niet hoe hoog het bedrag uiteindelijk zal zijn.
Software
De vliegtuigbouwer wacht met zijn prognose voor dit boekjaar zodra meer bekend is over de problemen met de 737 MAX. Boeing zou dit jaar oorspronkelijk 895 tot 905 passagiers- en vrachtvliegtuigen leveren. De omzet zou uitkomen op bijna 111,5 miljard dollar, ofwel bijna 100 miljard euro.
De vliegtuigbouwer heeft na de crashes in Indonesië en Ethiopië, waarbij in totaal 346 mensen zijn omgekomen, veel kritiek gekregen. Een fabricagefout in een besturingssoftware die speciaal is ontwikkeld voor de brandstofbesparende B-737 MAX-serie, wordt volgens voorlopige onderzoeksrapporten gezien als een mogelijk beslissende oorzaak van de ongevallen. Boeing zegt hard te werken aan een langverwachte software-update. Een snelle certificering wordt vooralsnog niet verwacht.