De verkoop van vliegtickets van de Lufthansa Groep door ANVR-leden is in de afgelopen twee maanden sterk gedaald. Dit meldt de ANVR.
In oktober steeg de totale ticketverkoop met 8,7 procent. Voor de Lufthansa Groep noteerde de ANVR echter een daling van meer dan 25 procent, naar in totaal bijna 32.000 tickets. Als Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines marktconform hadden gepresteerd, dan zou dat aantal 31 procent hoger liggen, zo heeft de ANVR becijferd.
De ANVR baseert deze stelling op de BSP-cijfers van IATA.
In september bedroeg de daling in het aantal verkochte tickets van de LH-groep bij ANVR leden nog 5,3 procent bij een marktstijging van 5,2 procent (vergeleken met september 2014). De daling heeft dus in oktober sterker doorgezet.
‘De forse daling van de ticketverkoop kan niet los worden gezien van de maatregel van de LH-groep, per 1 september van dit jaar, om tickets die via de reserveringssystemen van agenten worden verkocht extra te belasten met een toeslag van 16 euro’, zegt de ANVR in een persverklaring. ‘In de maand september werden de cijfers van de ANVR-leden nog beïnvloed door de stakingen bij Lufthansa. In de marktcijfers leidde dit tot flinke verschillen in de verkoopaantallen tussen Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines. In oktober waren de verschillen veel kleiner en werd bij elke luchtvaartmaatschappij van de LH-groep een daling van meer dan 20 procent geregistreerd.
Voor wat betreft de totale omzet was er zowel in september (-1,2 procent) als in oktober (-11,4 procent) sprake van een absolute daling, waarbij de omzetten van andere luchtvaartmaatschappijen juist fors toenamen (+7,0 procent respectievelijk +7,8 procent). De LH-groep loopt alleen al in de maanden september en oktober miljoenen euro mis in de Nederlandse markt.’
De ANVR heeft geen cijfers over hoeveel reisagenten gebruikmaken van direct connect bij de Lufthansa Groep. Dit is een portal waar zij rechtstreeks kunnen boeken bij de luchtvaartgroep. ‘Volgens mij zijn dat er geen of weinig omdat direct connect op dit moment grote operationele problemen geeft’, zegt adjunct-directeur Walter Schut van de ANVR. ‘Je kunt niet alle tickets boeken, zeker niet als er interline aan de orde is. Daarnaast is de doorloop in de administratie en de betaling die vooraf moet plaatsvinden – het loopt niet via BSP – een probleem. Direct connect is dus geen goed alternatief voor het GDS.’