
ANVR-voorman Frank Oostdam heeft dinsdagmorgen telefoon gehad van koning Willem-Alexander. Deze sprak uitvoerig met Oostdam. Zo bespraken zij de problematiek rondom het repatriëren van gestrande Nederlandse reizigers waar de reissector nu mee te maken heeft. Ook lichtte Oostdam de gevolgen van de coronacrisis voor de sector toe.
In het gesprek vertelde Oostdam aan de koning dat de zwaar getroffen ANVR-reissector er alles aan doet om de duizenden gestrande (pakket)reizigers terug te halen naar Nederland.
Zoveel mogelijk gestrande Nederlanders terughalen van Europese- en intercontinentale bestemmingen is volgens de ANVR alleen mogelijk door de gezamenlijke inspanningen met Buitenlandse Zaken, het Verbond van Verzekeraars, de alarmcentrales, SGR, de Nederlandse airlines KLM, Transavia, Corendon en TUI.
De koning bracht vorige week een bezoek aan het 24/7-contactcenter van Buitenlandse Zaken en is goed op de hoogte van de situatie. Hij werd door Oostdam ook geïnformeerd over de recent gelanceerde corona-voucher, een initiatief van SGR en ANVR, en ondersteund door het ministerie van Economische Zaken en de ACM.
‘De hartverwarmende belangstelling van de koning voor onze zwaar getroffen sector verraste mij in positieve zin, omdat in deze dagen veel branches, net als wij, kampen met enorme omzetdalingen’, zegt Oostdam. ‘Onze reisondernemers, die ondanks weinig tot geen boekingen dag en nacht in touw zijn om Nederlanders om te boeken, te annuleren en te repatriëren, maken dan ook graag gebruik van de overheidsmaatregelen die inmiddels zijn geboden. Maar wij hopen -om deze crisis het hoofd te kunnen bieden- dat de reissector mag rekenen op meer financiële steun.’