
KLM-topman Pieter Elbers verwacht deze zomer opnieuw problemen door de grote drukte op Schiphol. Volgens hem heeft de luchthaven het probleem niet voldoende en niet structureel opgelost, zegt Elbers in de Telegraaf van woensdag.
Elbers noemt de lange wachtrijen op Schiphol ‘schadelijk voor de reputatie van Nederland’. Elbers woont de IATA-conferentie in Mexico bij en zegt dat hij daar door collega’s is aangesproken die vluchten hebben gemist of zich afvragen wat er aan de hand is op Schiphol.
Doorstroom
Om de doorstroom van passagiers te bevorderen, zou Schiphol winkelruimte kunnen opofferen om ruimte te maken voor bredere doorgangen, stelt Elbers. ‘Daar zou ik een voorstander van zijn. Schiphol zal in moeten zien dat het een luchthaven is, in plaats van een winkelcentrum met landingsbanen.’
In de meivakantie ondervonden reizigers grote hinder door de drukte op Schiphol. Door lange rijen bij de incheckbalies, beveiligingsscans en douane misten tientallen mensen hun vlucht en moesten vluchten worden omgeboekt. Volgens KLM hebben de problemen de airline toen ‘ettelijke miljoenen’ gekost. Elbers eiste maatregelen van Schiphol om dergelijke problemen in de zomermaanden te voorkomen.
Schiphol verwacht halverwege augustus zijn drukste dag van deze zomer.