KLM kijkt naar uitbreiding van de busdienst van Arnhem en Nijmegen naar Schiphol. Zowel vaker rijden als vanaf andere steden behoren tot de mogelijkheden. ‘Sinds de start eind mei hebben we meer dan tweeduizend passagiers vervoerd’, zegt KLM-directeur Harm Kreulen.
De KLM-bussen rijden nu dagelijks ’s ochtends vroeg en eind van de middag van Arnhem en Nijmegen naar Schiphol. Kreulen zou graag een derde verbinding invoeren. ‘We sluiten nu aan op de vluchten van het ochtendblok en die van de avond. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als passagiers uit het zuiden ook op het vroege middagblok worden aangesloten.’
Break-even
Per maand worden er vijfhonderd passagiers vervoerd met de KLM-bussen. ‘Het gaat dus om zeventien ‘outgoing’ reizigers per dag. Dat lijkt misschien weinig, maar we draaien nu al break-even. Dat gaat snel met busdiensten, is mijn ervaring. We hebben dan ook de intentie om nieuwe steden toe te voegen aan het netwerk, zoals Rotterdam en Eindhoven. Maar daarvoor zijn nog geen concrete plannen.’
De busservice wordt uitgevoerd door Oad, waar ex-KLM’er Bastiaan Hoogendoorn sinds 1 augustus aan het roer staat. ‘Dat is inderdaad handig, de communicatielijnen zijn kort. De samenwerking met Oad verloopt sowieso goed, operationeel gaat het op rolletjes.’
Snel boeken
Het grote voordeel van de busdienst is dat deze in de GDS’en kan worden ingeboekt, zegt Kreulen. ‘Je kunt dus Nijmegen-Sao Paulo of Arnhem-Shanghai boeken. Zodra de passagier in de bus zit, bevindt hij zich onder de vleugels van KLM. Als de bus vertraging is, dan worden de reizigers omgeboekt. Dat is natuurlijk niet zo als je met eigen vervoer of de trein reist, dan begint de KLM-service op Schiphol. Verder kan de vakantie van de passagier echt beginnen aan boord van de bus. Die is in KLM-huisstijl ingericht. Er is koffie, gratis wifi en een Holland Herald. Een mooi begin van de vakantie, toch?’
Kreulen benadrukt dat voor wie gebruik wil maken van de busdienst, een GDS-reservering vanaf Arnhem of Nijmegen noodzakelijk is. ‘We knijpen nu nog een oogje toe, maar vanaf 1 januari moet de beginstad op het ticket echt Arnhem of Nijmegen zijn, anders mag de passagier niet mee.’