
KLM heeft geruimde tijd geleden de ticketkosten van geannuleerde vluchten terugbetaald aan (het oude) D-reizen. Daarmee heeft KLM aan zijn verplichting voldaan.
Dat zegt KLM in reactie op de beschuldiging van de Consumentenbond, dat KLM en Transavia zich niet houden aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten.
De Consumentenbond stelde maandag in een verklaring dat het gaat om vluchten die tussen 2019 en 2021 via D-reizen werden geboekt. Honderden consumenten zouden nog op hun geld wachten.
De luchtvaartmaatschappijen zeggen echter het ticketgeld al aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan.
Maar D-reizen ging failliet voordat ze het geld overboekte naar de passagiers, zegt de bond, die vasthoudt aan zijn standpunt dat de maatschappijen voor een tweede keer moeten betalen, maar nu rechtstreeks aan de passagiers.
In een verklaring zegt een woordvoerster van KLM tegen TravMagazine:
‘Vliegtickets kunnen op verschillende manieren geboekt worden: rechtstreeks door een passagier bij KLM, via een tussenpersoon of door een derde. Het is niet altijd de passagier zelf die de tickets bij KLM boekt en een overeenkomst sluit met KLM. In het geval van D-reizen heeft D-reizen de tickets bij KLM geboekt en aan KLM betaald. D-reizen is dus de contractuele wederpartij.’
De woordvoerster vervolgt:
‘Wanneer vluchten worden geannuleerd, moet KLM de ticketkosten terugbetalen aan de partij die het ticket heeft gekocht bij en betaald aan KLM. KLM heeft dan ook de ticketkosten op verzoek van D-reizen aan D-reizen terugbetaald. Daarmee hebben wij al geruime tijd geleden aan onze verplichting voldaan.’ (Foto Shutterstock).