
KLM heeft in het tweede kwartaal (april/mei/juni) van dit boekjaar tientallen miljoenen euro schade geleden als gevolg van het grote personeelstekort op Schiphol. Dat stelde Bas Gerressen, directeur KLM Nederland, woensdagmiddag bij BNR Nieuwsradio.
De bonnetjes daarvan, inclusief die van de hoge kosten in de drukke meivakantie, liggen al bij Schiphol.
Samen met Arjan Kers, general manager van TUI Nederland en tevens voorzitter van de ANVR, blikte Gerressen terug op het vakantieseizoen 2022, waarbij vooral de problemen op Schiphol ter sprake kwamen, waar een groot tekort aan beveiligers sinds de meivakantie leidt tot lange wachtrijen.
Schiphol vroeg luchtvaartmaatschappijen aan het begin van het seizoen hun capaciteit vanaf de luchthaven terug te schroeven. Luchtvaartmaatschappijen moesten vluchten annuleren of omgooien. Ook touroperators als TUI moesten hun schema’s noodgedwongen herzien.
Puzzelen
KLM kon het netwerk verre vluchten grotendeels in stand houden en kon vluchten binnen het Europese netwerk schrappen. KLM vliegt op veel Europese bestemmingen meerdere keren per dag en kon door vluchten te combineren toch aan capaciteitsreductie doen. ‘Op die manier konden we rust en stabiliteit in de operatie brengen’, stelde Gerressen.
Ook TUI moest sinds het begin van de drukke meivakantie flink puzzelen. TUI wilde geen vluchten annuleren en week uit naar regio-luchthavens in Nederland en naar het Belgische Luik. Aanvankelijk wilde TUI fly ook vanaf Groningen vliegen, maar het bleek onmogelijk om de toegestane openingstijden van Groningen Airport Eelde op te rekken.
Luik bleek een goed alternatief, al was het een lastige puzzel om alles sluitend te krijgen, aldus Kers, met passagiers die aanvankelijk vanaf Schiphol zouden vliegen.
Voor komend jaar blijft Luik in beeld bij TUI, verklaarde Kers desgevraagd, net als de Duitse grensluchthavens die steeds meer Nederlandse passagiers trekken.
Het Schiphol-debacle heeft TUI inmiddels een kostenpost van vele miljoenen opgeleverd. De rekening wordt neergelegd bij Schiphol, waar uiteindelijk in mei alle problemen begonnen.
Pleidooi
In zijn nieuwe rol als ANVR-voorzitter voerde Kers ook een pleidooi voor kleinere reisagenten. Ook zij moeten hun rekening bij Schiphol kunnen indienen..
‘Achter KLM en TUI zitten honderden kleine reisagenten die onze tickets of reizen verkopen, die aan ons vastzitten. Op het moment dat wij niet kunnen uitvoeren of moeten verplaatsen, hebben deze mensen ook hun kosten’, stelde Kers.
Schiphol-topman Dick Benschop heeft bij de presentatie van de tussentijdse resultaten vorige week beterschap beloofd. Volgens hem is sprake van een stapsgewijze verbetering. Kers: ‘Laten we optimistisch blijven en kijken hoe de wachtrijen zich ontwikkelen. Vakantie is en blijft belangrijk voor mensen.’
Foto: Bas Gerressen (KLM) en Arjan Kers (TUI). (Archieffoto TravMagazine/Nil van Houts).
Dank Arjan Kers, helemaal eens. De kleine reisagent of zelfstandigen hebben enorm veel werk, overuren en stress gehad. Zou fijn zijn als wij ook hiervoor kosten kunnen indienen. Samen sterk, maar wel ook samen de pijn en kosten delen.