KLM schrapt tot en met eind augustus dagelijks nog eens tussen de tien en twintig Europese retourvluchten. Die annuleringen komen bovenop de eerder geschrapte vluchten en moeten volgens de luchtvaartmaatschappij ervoor zorgen dat alle klanten zonder problemen op reis kunnen, ondanks de problemen op Schiphol.
Door personeelstekorten bij Schiphol en in de eigen operatie is de werkdruk op de luchthaven erg hoog. De maatregelen van KLM moeten rust in de operatie brengen en de druk bij zowel Schipholmedewerkers als eigen medewerkers verlagen. Dat laat de luchtvaartmaatschappij weten.
De verkoop van resterende stoelen van KLM en KLM Cityhopper naar Europese bestemmingen wordt verder sterk beperkt. KLM: ‘Zo ontstaat er ruimte om klanten van wie de vlucht wordt geannuleerd, om te boeken naar andere vluchten. Dit is in aanvulling op de reeds geldende beperking op de verkoop om passagiers die hun vlucht missen door de wachtrijen op Schiphol om te kunnen boeken en om te voldoen aan de door Schiphol opgelegde limiet aan het aantal lokaal opstappende passagiers.’
De airline laat ook weten dat klanten voor wie de vlucht niet doorgaat, tijdig worden geïnformeerd en geboekt op een andere vlucht. ‘Dat zal in de meeste gevallen neerkomen op een vlucht op dezelfde dag of zo dicht mogelijk op de dag van de oorspronkelijke boeking. Passagiers hoeven hiervoor geen contact op te nemen met KLM, zij krijgen deze informatie van KLM of van hun reisagent.’