KLM hanteert sinds vorig jaar zomer een nieuwe strategie bij het opzetten van nieuwe bestemmingen. De airline neemt bij de start genoegen met één frequentie per dag en voert die bij succes op naar meerdere frequenties.
‘Vroeger gingen we bij de start van een nieuwe verbinding steevast uit van minimaal twee of drie frequenties per dag, waardoor we bij het begin al meteen met hoge kosten te maken hadden’, stelde Carl Schelleman, commercial director Europe & North Africa bij KLM, maandagavond in Belfast bij de receptie ter gelegenheid van de eerste KLM-vlucht sinds 1999 naar deze stad in Noord-Ierland.
Omslag
KLM paste de nieuwe aanpak vorig jaar zomer toe bij Bilbao, dat bij de start met één frequentie per dag werd aangevlogen. ‘Binnen acht maanden zaten we naar Bilbao op twee frequenties per dag. We hebben een omslag gemaakt die zeer goed werkt.’
KLM heeft hoge verwachtingen van Belfast. De airline verwacht niet alleen passagiers uit andere Europese landen via Amsterdam naar Belfast te brengen, KLM rekent ook op veel klanten uit Noord-Ierland.
KLM heeft volgens Schelleman vier pijlers voor een nieuwe bestemming: zakelijke reizigers en leisure passagiers vanuit de bestemming via Amsterdam de wereld in brengen, en omgekeerd, zakelijke passagiers en leisure klanten uit de rest van de wereld naar de bestemming brengen. ‘Voor Belfast zijn deze pijlers alle vier afgedekt. We verwachten er veel van.’
Foto: op de receptie in Belfast, sinds maandag een nieuwe bestemming van KLM (vlnr) Carl Schelleman (commercial director Europe & North Africa), Pieter Bootsma (executive vice-president) en Warner Rootliep (general manager UK & Ireland Air France/KLM).