
‘Onze communicatie over duurzaamheid moet eerlijk en transparant zijn. We hebben hierin al belangrijke stappen gezet en gebruiken de 19 uitingen die centraal stonden in deze zaak al langere tijd niet meer.’
Dat zegt KLM woensdag in reactie op de uitspraak van de rechtbank Amsterdam. Deze oordeelde dat een aantal reclame-uitingen met groene claims van KLM uit het verleden misleidend waren en daarmee onrechtmatig zijn geweest.
De zaak was aangespannen door actiegroep Fossielvrij NL, dat woensdag een persbericht over de gewonnen zaak naar buiten bracht. Volgens de actiegroep is de marketing van KLM over duurzaam vliegen misleidend.
Volgens Fossielvrij NL is deze rechtszaak wereldwijd de eerste die misleidende duurzaamheidsclaims van de luchtvaart aanpakt. ‘De uitspraak schept een belangrijk juridisch precedent met gevolgen voor de hele internationale luchtvaartsector. Vanaf nu zal deze minder makkelijk wegkomen met misleidende duurzaamheidsclaims.’
De rechtbank oordeelt dat 15 van de 19 voorgelegde uitingen van KLM misleidend en daarom onrechtmatig zijn. Het gaat onder andere om de bewering van KLM dat ze op weg zijn naar ‘een duurzamere toekomst’, hun doelstelling om in lijn met Parijs te zijn en hun service waarbij klanten de klimaatimpact van hun vlucht kunnen ‘compenseren’.
‘De rechtbank zegt dat deze claims gebaseerd zijn op vage en algemene verklaringen over milieuvoordelen, en daarmee misleidt KLM de consument. Ook wordt een te rooskleurig beeld geschetst over alternatieve brandstoffen (SAF) en herbebossing’, zegt Fossielvrij NL.
De actiegroep spreekt in zijn persbericht van ‘een enorm belangrijke overwinning in de strijd tegen greenwashing’.
‘De rechtbank had niet duidelijker kunnen zijn: bedrijven mogen niet beweren dat ze gevaarlijke klimaatverandering aanpakken, als ze in werkelijkheid de crisis aanwakkeren.
Reactie KLM
KLM zegt in een reactie blij te zijn dat de rechtbank heeft geoordeeld dat KLM met haar klanten en partners kan blijven communiceren over haar aanpak om luchtvaart te verduurzamen. ‘We zijn continu aan het leren hoe we ze hierin het beste kunnen meenemen.’
‘Bewustwording en communicatie over duurzaamheidsdoelstellingen, -activiteiten en dilemma’s vinden wij van wezenlijk belang’, zegt KLM.
‘Daarmee bereiken we overheden, brandstofleveranciers, kennisinstellingen, NGO’s, vliegtuigfabrikanten en klanten, allemaal partijen die nodig zijn om vliegen minder vervuilend te maken. Het is goed dat de rechtbank ons meer duidelijkheid geeft over wat er kan en hoe wij op transparante en eerlijke wijze over onze aanpak en activiteiten kunnen blijven communiceren.’
KLM zegt de uitspraak te bestuderen en er op een later tijdstip inhoudelijk op terug te komen.
Omdat KLM de gewraakte reclames niet meer gebruikt, hoeft de vliegmaatschappij volgens de rechter niet te rectificeren. Ook blijft het toegestaan om reclame te maken voor vliegen. De consument hoeft niet te worden gewaarschuwd dat de luchtvaart op dit moment niet duurzaam is, zegt de rechtbank, die stelt dat claims over CO2-reductie echter voortaan wel ‘eerlijk en concreet’ moeten zijn.
De rechtbank verbindt geen verdere eisen aan de uitspraak, zoals een uitdrukkelijk verbod om in de toekomst soortgelijke reclame te maken. (Foto KLM).