
KLM heeft vorig jaar een omzet behaald van 12,1 miljard euro. De operationele winst bedroeg 650 miljoen.
De cijfers werden donderdag gepresenteerd.
Volgens KLM was de omzet niet eerder zo hoog. De vliegtuigen zitten weer bijna net zo vol als voor corona, terwijl de ticketprijzen hoger zijn. De inkomsten stegen in totaal met 14 procent.
Wel stond in vergelijking met boekjaar 2022 de winst onder druk als gevolg van de oorlog in Gaza. KLM stopte om die reden met vliegen op Israël. In april hervat KLM de vluchten op Tel Aviv. Er wordt gevlogen via Cyprus zodat KLM daar van bemanning kan wisselen, zodat deze niet in Israël hoeft te overnachten.
´Het afgelopen jaar stond in het teken van verder herstel van KLM´, zegt topvrouw Marjan Rintel.
´We zijn doorgegaan met de introductie van de Premium Comfort Class en de nieuwe World Business Class-stoelen. We hebben als Air France-KLM Groep besloten fors te investeren in een nieuwe generatie langeafstandsvliegtuigen, de Airbus A350, die schoner, stiller en zuiniger is dan haar voorganger.´
Operationeel ging het in 2023 beter dan het jaar ervoor, zegt Rintel. ´Toch hadden we te maken met obstakels. We moesten de capaciteit beperken. Dat kwam ten eerste door de aanhoudende wereldwijde problemen met de toeleveringsketen. Ten tweede zijn we bezig met een inhaalslag ten aanzien van het aannemen van technici en vliegers. Helaas konden we daardoor niet altijd aan de verwachtingen van de klant voldoen. Een stabiele en beheersbare operatie blijft onze prioriteit in 2024. Hiertoe hebben we maatregelen genomen die de komende tijd hun vruchten gaan afwerpen.´
KLM vervoerde vorig jaar 30,3 miljoen passagiers. Dochter Transavia verwelkomde 8,9 miljoen reizigers aan boord. Transavia nam in december de eerste A321neo in ontvangst, een belangrijke vernieuwing die bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelen van de hele KLM Groep.
Moederbedrijf Air France-KLM behaalde vorig jaar de hoogste winst van de afgelopen jaren. In 2023 bleef er onderaan de streep 934 miljoen over. Een jaar eerder was dat nog 728 miljoen.
Foto: Marjan Rintel (Foto KLM).