
KLM heeft zijn klanten woensdag geïnformeerd over een datalek, waarbij persoonsgegevens van passagiers op straat zijn beland.
Het gaat hierbij onder andere om namen van klanten en contactinformatie. Gevoelige gegevens zijn volgens de luchtvaartmaatschappij niet buitgemaakt.
‘Air France en KLM hebben vastgesteld dat er ongebruikelijke activiteit heeft plaatsgevonden op een extern platform dat we gebruiken voor onze klantenservice. Daarbij is onrechtmatig toegang verkregen tot klantgegevens’, zegt KLM op zijn website.
‘Onze IT-beveiligingsteams hebben samen met de betrokken externe partij direct actie ondernomen om ongeautoriseerde toegang te stoppen. Ook zijn er maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Interne Air France en KLM-systemen zijn niet geraakt. Er zijn geen gevoelige gegevens zoals wachtwoorden, reisgegevens, Flying Blue-miles, paspoort- of creditcardgegevens ontvreemd.’
KLM heeft melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens; Air France heeft dit in Frankrijk gedaan bij de CNIL. ‘Klanten van wie mogelijk gegevens zijn ingezien, worden momenteel geïnformeerd en geadviseerd om extra alert te zijn op verdachte e-mails of telefoontjes.’ (Foto KLM).
Dan zou KLM moeten reageren op mijn vraag waarom Malaysia Airlines zich ineens met een issue van mij in Maleisië gaat bemoeien…. Maar het blijft oorverdovend stil.