
KLM en TUI Nederland breiden hun samenwerking fors uit. De twee bedrijven gaan gezamenlijk optrekken om een aantal bestemmingen nog groter in de markt te zetten.
Dat betekent dat op een aantal vluchtroutes de samenwerking wordt opgestart, terwijl op andere routes de bestaande vluchtcapaciteit aanzienlijk wordt uitgebreid.
‘Wij geloven sterk in deze uitbreiding van de samenwerking tussen KLM en TUI, twee marktleiders die elkaar versterken’, zegt Arjan Kers, general manager van TUI Nederland. ‘Het bundelen van de krachten stelt ons in staat om verder te groeien met nieuwe bestemmingen en een ruimere stoelcapaciteit. Hiermee kunnen we onze reizigers een nog gevarieerder vakantieaanbod bieden.’
Verstevigen
Ook KLM is verheugd over de samenwerking, zegt Harm Kreulen, directeur van KLM Nederland. ‘KLM wil haar leidende positie in zowel de zakelijke- als vrijetijdmarkt verstevigen en waar mogelijk verder uitbouwen. Juist in de markt voor pakketreizen zijn daartoe mogelijkheden. Zeker in combinatie met de vele nieuwe bestemmingen die KLM het afgelopen jaar aan haar netwerk heeft toegevoegd. Een verdere samenwerking met een gevestigde, professionele en wereldwijd opererende partij als TUI ligt dan voor de hand. Samen zijn we in staat om de vrijetijdmarkt een mooi gevarieerd en scherp geprijsd product aan te bieden.’
Kenia
Met de samenwerking keert Kenia terug in het programma van TUI. Vanaf november wordt er drie keer per week met KLM naar Mombasa gevlogen, met een tussenstop op Nairobi. Daarnaast gaat TUI een behoorlijk aantal stoelen afnemen op alle non-stop vluchten die KLM vanaf november op Mauritius start. Drie dagen per week vliegt KLM met een 787 Dreamliner rechtstreeks naar Mauritius, waarmee TUI een directe vlucht heeft naar onder andere de eigen RIU hotels op dit paradijselijke eiland.
Eerder dit jaar werd Cartagena al als nieuwe bestemming gelanceerd. Daar wordt deze winter San José in Costa Rica aan toegevoegd. Onder het merk Kras biedt TUI er komende winter rondreizen aan. De samenwerking richt zich ook op verschillende Europese steden. KLM gaat participeren in de doorlopende TUI-actie Stad van de Maand, waarbij iedere maand een stedentrip naar een Europese stad wordt belicht.
Sint Maarten
Opvallend is dat TUI haar aanbod naar Sint Maarten vanaf komende winter overhevelt naar de KLM-vluchten en het zelf niet meer zal aanvliegen. TUI fly zal nog steeds negen keer per week naar de Antillen vliegen. Hiermee wordt meer capaciteit vrijgemaakt voor het aanbod op Curaçao, Aruba en Bonaire. Bonaire kan een extra vluchtdag noteren; van drie naar vier maal per week. Ook wordt Curaçao vaker non-stop aangevlogen.
Foto: tijdens een diner werd dinsdagavond de samenwerking beklonken. Op de foto (vlnr) Frans Leenaars (TUI), Wouter Gregorowitsch (KLM), Gabriel Koetsier (KLM), Arjan Kers (TUI), Harm Kreulen (KLM), Luc Lentjes (KLM), Toon Balm (KLM) en Gerard Poot (TUI).