
KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het air/rail-product, zodat het aantrekkelijker wordt voor klanten om hier gebruik van te maken.
Doel is om het aantal klanten te vergroten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (vice versa’) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht.
KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (vice versa). Voor de coronacrisis koos 20 tot 25 procent van de transferreizigers hiervoor, wat neerkomt op circa 36.000 klanten per jaar.
KLM en Thalys willen dit aandeel verhogen. KLM koopt daarom een aantal stoelen in bij Thalys, waardoor één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel niet meer nodig is. Deze zijn vanaf nu boekbaar op KLM.com, met reisdatum vanaf 17 juli 2022.
Alleen het boekbaar maken van de trein is echter niet genoeg om te voldoen aan de behoeften van transferpassagiers. Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de air/air-verbinding. Daarom is het nodig om nu de volgende stap te zetten en air/rail verder te ontwikkelen, zeggen beide partijen.
Zo moeten internationale treinen stoppen op Schiphol, de aankomst/ en vertrektijden van vliegvervoer en spoorvervoer moeten op elkaar aansluiten, de IT-systemen van luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen moeten met elkaar kunnen communiceren, zoals voor check-in, boarden en het omboeken van passagiers bij verstoringen.
Ook moeten klanten al op station Brussel-Zuid kunnen inchecken voor de hele reis en ook instapkaarten krijgen voor het hele traject, zowel het gedeelte per trein als per vliegtuig. Ook moeten passagiers hun ruimbagage al op het station kunnen inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming.
Foto: Boet Kreiken van KLM en Bertrand Gosselin van Thalys. (Foto KLM).