KLM heeft een claim ingediend bij Schiphol voor de schade die de airline heeft opgelopen tijdens de meivakantie. Het tv-programma EenVandaag meldde dinsdagavond dat KLM niets wil zeggen over de precieze hoogte van de claim.
KLM-topman Pieter Elbers verklaarde eerder al dat de mei-drukte de airline enkele miljoenen heeft gekost. Door de lange wachttijden moesten passagiers worden omgeboekt en liepen vluchten vertraging op.
Volgens KLM heeft Schiphol, ondanks waarschuwingen, de drukte onderschat. Dat de airline de schade nu claimt, is ‘uitzonderlijk’, erkent KLM.
Schiphol laat tegenover EenVandaag weten niet op individuele claims van airlines te reageren, maar claims ‘altijd zeer zorgvuldig te beoordelen.’
Voorbereid
Topman Jos Nijhuis trekt in EenVandaag het boetekleed aan. Hij zegt evenwel geen garanties te kunnen geven voor drukke dagen in de zomervakanties. Schiphol zet in juli en augustus 350 tot 400 extra man marechaussee in. ‘Op die manier zijn we beter voorbereid op dagen dat het echt druk is.
Volgens een woordvoerder van de marechaussee had Schiphol vorig jaar 10 dagen met meer dan 200.000 passagiers en is dat aantal dit jaar gegroeid naar meer dan 100 dagen met meer dan 200.000 passagiers. ‘Dat zegt genoeg over de drukte op Schiphol.’
Jos Nijhuis zegt desgevraagd niet aan opstappen te denken. ‘We hebben het druk, ik bagatelliseer dat niet, vooral op 24 april was het erg druk, maar ik heb tot eind 2018 bijgetekend als CEO en ben van plan die periode vol te maken.’
Staatssecretaris Sharon Dijksma wil KLM en Schiphol binnenkort om tafel hebben voor overleg.