Zoals TravMagazine eerder al berichtte geeft KLM met ingang van het winterseizoen eind deze maand weer korting op haar tarieven voor touroperators. Op zeventien bestemmingen in Noord-Amerika betalen de touroperators 0 tot 25 procent minder ten opzichte van de gepubliceerde tarieven voor de laagste drie boekingsklassen. Op dertig andere intercontinentale bestemmingen is de korting een vast bedrag van 40 euro per ticket.
‘Vorig jaar voerden we een nieuw touroperatorbeleid in’, zegt KLM-directeur Nederland Harm Kreulen. ‘Het kwam erop neer dat de specifieke voorwaarden werden gehandhaafd, maar dat we touroperators geen korting meer gaven. Reden daarvoor was dat 70 procent van het touroperatingvolume in het hoogseizoen plaatsvindt. Dan is het belangrijker om capaciteit beschikbaar te hebben dan om lagere prijzen te bieden. Zonder korting is de prijs hoger, waardoor er meer capaciteit beschikbaar komt. Op die manier dachten we de markt beter te kunnen bedienen. Dat heeft ten dele gewerkt. Op een aantal bestemmingen konden we inderdaad meer touroperatorvervoer accommoderen. Maar per saldo hebben we aandeel verloren op de touroperatingmarkt en dat willen we terug.’
Vandaar dus het besluit om de kortingsstructuur weer in te voeren. Hoeveel is KLM precies verloren? Kreulen: ‘Dat is lastig om precies te bepalen. We gaan uit van de BSP-omzet, maar daar zit de directe verkoop niet bij in en niet alle airlines werken via BSP. Onze berekening is dus indicatief, maar we gaan uit van 2 procentpunten. Die willen we terug en het liefst nog wat meer.’
Het nieuwe beleid moet niet alleen leiden tot teruggewonnen marktaandeel, maar ook tot groei, stelt Kreulen. ‘Mocht dit onverhoopt niet gebeuren, dan gaan we deze aanpak evalueren. We geven natuurlijk niet voor niets korting, we willen wel resultaat zien. De bal ligt nu dus bij de touroperators, zij moeten het waarmaken. Als dat niet gebeurt, draaien we dit beleid terug. Indien wel, dan zetten we het door. De beslissing daarover nemen we in september 2016.’
Kreulen benadrukt dat dezelfde tarieven en voorwaarden gelden voor KLM’s eigen touroperatingactiviteiten, de zogeheten KLM Package Deals. ‘Er is een level playing field.’
Tot de bestemmingen waar 40 euro korting wordt gegeven behoren onder andere Bangkok, Denpasar, Kuala Lumpur, Kaapstad, Johannesburg, Nairobi, Dubai, Hongkong en Havana. De bestemmingen met kortingen oplopend tot 25 procent in Noord-Amerika zijn onder andere: Chicago, Houston, New York, Las Vegas, Los Angeles, Phoenix, San Francisco, Washington, Vancouver, Calgary, Tampa, Toronto, Orlando en Miami. De kortingen gelden alleen voor touroperators die minimaal 100.000 euro omzet per jaar bij KLM onderbrengen. ‘Dat zijn honderd tickets per jaar, dat moet iedereen op de nationale carrier kunnen verkopen’, aldus Kreulen.