Over drie á vier jaar bestaat er geen ouderwetse reiswinkel meer, zegt Steven van der Heijden, CEO van Corendon, in de Telegraaf van vrijdag. ‘Ik bedoel hiermee het klassieke reisbureau dat alleen maar doorgeefluik is, zonder zelf reisaanbieder te zijn. Dat heeft geen toekomst’, zegt Van der Heijden desgevraagd in een toelichting tegen TravMagazine.
Volgens Van der Heijden zijn er twee uitzonderingen van reisbureaus die wel een toekomst hebben. Dat zijn in de eerste plaats winkels die onderdeel zijn van een groter geheel, zoals bij TUI het geval is, dat als laatste touroperator in ons land over een geïntegreerd model met eigen reisbureaus beschikt. Hier zijn de reisbureaus onderdeel van het multichannel beleid. Als tweede noemt Van der Heijden de Disma’s van deze wereld, ofwel reisbureaus die zelf maatwerk reizen leveren.
Doorgeefluik
‘Als reisbureau moet je toegevoegde waarde hebben. Reisbureaus die puur als doorgeefluik functioneren en nog steeds afhankelijk zijn van wederverkoop, hebben dat niet. Tegelijk kampen dergelijke traditionele reisbureaus met een gebrek aan content, want steeds meer touroperators gaan zelf direct verkopen en keren zich van het reisbureau af. Dus mijn constatering dat er over drie tot vier jaar geen traditionele reisbureaus meer bestaan, is geen speculatie, het is gewoon een feit.’
Frank Visch zegt
Met alle respect overigens voor de heer Van der Heijden, want ik ben het volledig met hem eens.
Frank Visch zegt
‘Klassieke reisorganisatie heeft geen toekomst’
Over drie á vier jaar bestaat er geen ouderwetse Reisorganisatie meer, zegt Frank Visch, CEO van Gorcums Reisburo BV, in de De Stad Gorinchem van vorige week. ‘Ik bedoel hiermee de klassieke reisorganisatie dat alleen maar via klassieke reisbureaus verkoopt, zonder zelf direct reisaanbieder te zijn. Dat heeft geen toekomst’, zegt Visch.
Volgens Visch zijn er twee uitzonderingen van touroperators die wel een toekomst hebben. Dat zijn in de eerste plaats reisorganisaties die zelf direct actief online zijn, zoals Arke en Corendon. Zij zijn niet langer afhankelijk van reisbureaus, maar hebben een eigen afzetkanaal. Als tweede noemt Visch de Askja’s van deze wereld, ofwel reisorganisaties die zich onderscheiden met beleving, inspiratie en veel kennis.
‘Als reisorganisatie moet je toegevoegde waarde hebben. Reisorganisaties die puur als doorgeefluik aan reisbureaus functioneren en nog steeds afhankelijk zijn van wederverkoop, hebben dat niet. Tegelijk kampen dergelijke traditionele reisorganisaties met een gebrek aan creativiteit, want steeds meer reisbureaus gaan zelf eigen reizen verkopen en keren zich van de reisorganisatie af. Dus mijn constatering dat er over drie tot vier jaar geen traditionele reisorganisaties meer bestaan, is geen speculatie, het is gewoon een feit.’
Frank Sijbrands zegt
Waarom moet die man het toch steeds hebben over het einde van de reisbureaus, zeker niets beters te doen!! Ik mag toch aannemen dat iedere reisagent zo langzamerhand wel weet dat het traditionele model op z’n retour is en andere keuzes moet maken. Wij zien onze omzet nog jaarlijks stijgen en verdienen ook nog geld, maar ik word er langzamerhand moe van om me iedere keer te moeten verdedigen als er weer eens een pagina groot artikel van een nog grotere ego in de krant verschijnt die de toekomst voorspelt.
Het wordt tijd dat de schrijvende pers weer eens een positiever geluid laten horen, want succesverhalen bij reisbureaus zijn er voldoende.