De Nederlandse reisbranche is zich zeer bewust van de wensen van de moderne klant. Die wil een persoonlijke benadering en als het kan – geassisteerd waar nodig – zelf aan zijn reis bouwen. Dat is één van de conclusies van het onderzoek The Future of Travel, dat Webloyalty presenteerde op de TravConnect Technology Day.
Webloyalty liet Blauw Research onderzoek doen naar de reisbehoeften onder ruim 500 consumenten en onder reisaanbieders en experts, waaronder Thomas Cook, NS International, de ANVR en de NHTV.
Data
In al het online aanbod wil de Nederlander graag snel op internet persoonlijk aanbod zien. Irrelevante aanbiedingen worden als irritant ervaren. De reisbranche is zich volgens Webloyalty bewust van de wensen, maar heeft nog een lange weg te gaan om de persoonlijke benadering ook echt te bieden.
Om daarin te slagen moeten reisaanbieder de klant zo goed mogelijk leren kennen, door data te verzamelen over zoek- en reisgedrag.
Klant bepaalt
‘Gedreven door de consumentenrevolutie en globalisering staat de Nederlandse reisbranche op een belangrijk kruispunt. Waar reisorganisaties lang in de lead zijn geweest, is het nu de reiziger die bepaalt’, zegt Michel La Pierre, Country Manager bij Webloyalty Nederland.
‘Klanten verwachten te allen tijde een persoonlijke benadering. Bedrijven die 100 procent kiezen voor een bedrijfskoers waarin je de klant centraal stelt, maken de enige juiste keuze. Degenen die dit doen, waardevolle klantrelaties opbouwen én deze inhoud weten te geven, gaan een succesvolle toekomst tegemoet.’
Onderzoek
Het volledige onderzoek is hier (PDF) te lezen. Abonnees krijgen een hardcopy van het onderzoek bij de komende editie van TravMagazine.