
Ondanks hogere reissommen worden vakanties naar de Verenigde Staten en Canada voor deze zomer erg goed geboekt. Vliegtickets naar Noord-Amerika zijn deze zomer behoorlijk duurder, net als camperhuur, als er al campers beschikbaar zijn. De klant aarzelt echter niet om geld uit te geven.
Veel specialisten die de VS en Canada aanbieden, zitten qua omzet alweer op het pre-corona-niveau. Voor veel bedrijven geldt: minder passagiers, maar meer omzet.
Dat bleek woensdagavond tijdens de get-together van Visit USA Nederland en de Canadian Marketing Committee (CMC) in Slot Doddendael in Ewijk. Het was de eerste keer dat de twee promotie-organisaties voor de VS en Canada de krachten hadden gebundeld in een gezamenlijke Noord-Amerika bijeenkomst.
Op deze eerste bijeenkomst waren 50 bezoekers aanwezig die actief zijn op de bestemming Noord-Amerika, variërend van touroperators tot airlines en alles daartussen.
‘Hopelijk is dit de start van een jaarlijks terugkerend netwerk-event’, stelde Roderick Aalbers (GoCanada), voorzitter van het Canadian Marketing Committee, mede namens zijn collega-voorzitter Birgitte Bosma (Style in Travel) van Visit USA.

Foto: Hanny Fluit (Target Travel Marketing/Visit USA Nederland) serveert donuts.
Sportjournalist Mart Smeets, auteur van twee boeken over Amerika en Canada, was gastspreker. In een klein uur vertelde hij over zijn reiservaringen in Noord-Amerika. Hij maakte, uiteraard, een vergelijking met sport: ‘Je hebt mensen die van voetbal houden, en daar is een steekje aan los, en mensen die van wielrennen houden. Ik beide gevallen gaat het om topsport. Zo heeft Noord-Amerika ook twee mooie landen die het bezoeken meer dan waard zijn. Wielrennen heb ik inmiddels laten lopen, maar Noord-Amerika blijf ik volgen.’
Bezoekers kregen een gesigneerd exemplaar van een van zijn boeken mee naar huis.
Foto: Roderick Aalbers (CMC), Mart Smeets en Birgitte Bosma (Visit USA).