
‘Ik denk dat we zelfs sterker uit de crisis kunnen komen’. Dat zegt CEO Jan Henne De Dijn, die samen met Marije Haeck (oprichter van innovatiebedrijf BEBR) eind december vorig jaar D-rt Groep (d-reizen en VakantieXperts) kocht van de Duitse eigenaar, de RT/Raiffeisen Touristik Group GmbH. Aan TravMagazine geeft hij een toelichting op deze voor velen onverwachte stap.
Het gerucht ging al langer, maar toch kwam het nieuws onverwacht. Waarom deze stap?
‘Dat gerucht klopt ook. We waren er in maart vorig jaar al mee bezig. We waren eigenlijk al rond, en toen kwam corona. Er was destijds een private equity-partij bij betrokken, maar de hele financiering ontplofte. We zouden begin april tekenen. De eigenaar vroeg toen of ik niet wilde terugkomen met het concept dat we hadden voor de overname, om met het bedrijf door de crisis te komen.
Ik ben toen doorgegaan, maar we zijn toen wel begonnen met outsourcing richting BEBR (bedrijf van Marije Haeck, red.). Toen kwam de kans voor overname in oktober-november nog een keer voorbij. Dat was wel meer vanuit het feit dat overheidssteun in Duitsland een probleem was met zo’n grote Nederlandse organisatie er bij. Maar Marije en ik zijn heel happy dat we het hebben. En nee, er zijn geen andere aandeelhouders bij betrokken.’
Waarom wilden jullie het bedrijf begin vorig jaar, dus voor corona uitbrak, overnemen?
‘Om dezelfde reden. Het is een tof bedrijf, een tof merk, met heel gedreven personeel, met een supersterke positie in de markt. Best wel uniek, ook in Europese context. Een bedrijf met toekomst, met een omnichannel perspectief.’
Wilde Raiffeisen Touristik Group graag van de D-rt Groep af?
‘Niet noodzakelijk. Toen ik wegging, heb ik gevraagd of er interesse zou zijn. Het antwoord was ja. We zijn toen in gesprek gegaan. Dat was in 2019. Nu waren het veel meer de omstandigheden rond corona, de financieringsmogelijkheden voor de Duitse entiteit. Mijn persoonlijke motivatie? Ik heb hier 4,5 jaar gewerkt. Ik vind het een supertent, ik wist wat ik kocht.’
Ben jij meerderheidsaandeelhouder?
‘Er is een miniem verschil, maar dat is voor de duidelijkheid. In het geheel zijn we op fifty-fifty basis aandeelhouder. Er is geen private equity-partij bij betrokken.’
Had je zoveel geld onder je matras liggen dan?
‘(lacht)… Wat je veel geld noemt. Laten we het zo zeggen: de financiering is verzorgd en we hebben de koopprijs betaald. We hebben ook geen geld van de Raiffeisenbank meegekregen. Maar wees gerust, de financiën zijn geregeld.’
Wat wordt de strategie nu het je eigen winkel is?
‘Het klinkt misschien niet spannend, maar er is niet zoveel veranderd. We gaan naar één merk, d-reizen, dat is bijna afgerond. We bouwen verder aan een omnichannel strategie, zodat we op alle tijden van alle kanten bereikbaar zijn. En we gaan de e-commerce versterken. In dat model moeten de individuele winkels wel levensvatbaar zijn. Ze zijn geen marketing-voorkant, ze zijn een deel van onze procesketen. Ze zijn inderdaad ook het uithangbord in de winkelstraat, maar ze zijn vooral het aanlooppunt voor onze klanten. En iedere winkel moet profitabel zijn.’
Hoe ga je uit de crisis komen?
‘Ik denk dat we zelfs sterker uit de crisis kunnen komen, wel met een iets kleiner netwerk dan dat we in 2019 hadden, maar met veel winstgevende winkels en met een sterk digitaal platform.’
Het complete interview is te lezen in TravMagazine #7 die deze week verschijnt.
Foto: Marije Haeck en Jan Henne De Dijn (Foto d-reizen).