
Schiphol zag het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen in 2024 verder toenemen. Ondanks de gestegen ticketprijzen blijft de vraag naar vliegreizen onverminderd hoog. De luchthaven verwacht dat het aantal reizigers en vliegtuigbewegingen in 2025 verder zal toenemen.
Dat verklaarde Royal Schiphol Group vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers over 2024.
Vorig jaar reisden 75,9 miljoen passagiers via Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport (+7% ten opzichte van 2023). Van hen vlogen er 66,8 miljoen via Schiphol.
Er waren vorig jaar 529.248 vluchten van/naar Schiphol, Eindhoven en Rotterdam (+6% ten opzichte van 2023). Hiervan waren er 473.815 via Schiphol.
Korte wachttijden
Nederland was via Schiphol verbonden met 301 directe bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal. Schiphol was hiermee in 2024 de op één na best verbonden luchthaven van Europa.
Schiphol noteerde in 2024 korte wachttijden: 91% van de reizigers was binnen 10 minuten door de security-controle.
Wat betreft on-time performance staat Schiphol op de tweede plek in vergelijking met andere Europese hub-luchthavens.
De financiën van de luchthavengroep laten goed herstel zien, met een onderliggend nettoresultaat van 291 miljoen euro. De kasstroom na de noodzakelijke investeringen is echter 405 miljoen negatief. Solide financieel beleid blijft nodig om de positieve trend door te zetten en de investeringsopgave van Schiphol waar te maken.
Ondanks dat 2024 zich voor Schiphol kenmerkte door een goed draaiend luchthavenproces met verbeterde service aan reizigers en luchtvaartmaatschappijen, moet de dienstverlening beter om op het gewenste niveau te komen, zegt de luchthaven.
Om de infrastructuur en voorzieningen verder te verbeteren, vonden er tal van verbouwingen plaats en introduceerde Schiphol het grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven. Er werden nieuwe tarieven aangekondigd die de grote, noodzakelijke investeringsopgave van Schiphol mogelijk maken en luchtvaartmaatschappijen aansporen om hun stilste en schoonste vliegtuigen in te zetten.
‘We kijken terug op een jaar waarin de investeringen in de kwaliteit van Schiphol hun eerste vruchten afwierpen. Onze stabiele operationele prestaties zorgden ervoor dat reizigers een korte wachttijd hadden’, zegt CEO Pieter van Oord.
Welvaart
‘Schiphol verbond 66,8 miljoen reizigers via 301 directe bestemmingen met de rest van de wereld. We zien dat ruim driekwart van de Nederlanders positief tegenover de luchtvaart staat en dat de vraag naar vliegreizen blijft toenemen. Ongeveer negen miljoen Nederlanders gingen met het vliegtuig op reis in 2024. Voor al die reizigers moeten we de reiservaring nog verder verbeteren. Daarom gaan we in 2025 onverminderd door met het investeren in een kwalitatief betere en duurzamere luchthaven. Dat is hard nodig, zodat Schiphol een bijdrage kan blijven leveren aan de brede welvaart van Nederland. We zetten ons elke dag in voor gelukkige reizigers, gelukkige medewerkers en gelukkige buren, op weg naar een beter Schiphol.’
De stabiele operationele prestaties gaan hand in hand met verbeterde financiële resultaten, zegt CFO Robert Carsouw.
‘Ondanks het positieve resultaat is onze financiële ruimte beperkt. In 2024 investeerden we een record van ruim 1 miljard euro om onze luchthavens te verbeteren. Daardoor is de kasstroom na investeringen 405 miljoen euro negatief. Een verdere verbetering van ons financiële resultaat is noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op de korte als lange termijn, mogelijk te maken. Met het resultaat van 2024 zijn we onderweg om die te realiseren.
Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 7% gestegen tot 75,9 miljoen (2023: 70,9 miljoen, 2019: 80,5 miljoen). 66,8 miljoen reizigers vlogen met het vliegtuig van, via of naar Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023 en 7% minder dan in 2019.
47,6 miljoen reizigers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 19,2 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming.
Op Schiphol vonden 473.815 vliegtuigbewegingen plaats in kalenderjaar 2024. Dat is een stijging van 7% ten opzichte van 2023, 5% minder dan in 2019. Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol steeg met 8% tot 1,49 miljoen ton.
Bestemmingen
Nederland was via Schiphol verbonden met 301 directe bestemmingen, waarvan 124 intercontinentaal. Volgens het ACI Airport Industry Connectivity Report 2024 was Schiphol daarmee de op één na best verbonden luchthaven van Europa en nummer vijf van de wereld. Schiphol was de luchthaven met de meeste directe Europese bestemmingen.
Het onderliggend nettoresultaat over 2024 kwam uit op een positief resultaat van 291 miljoen euro (2023: 110 miljoen euro). De omzet steeg met 21% tot 2.245 miljoen euro (2023: 1.852 miljoen euro). In 2024 is ruim 1 miljard euro geïnvesteerd in de kwaliteit van de luchthaven. De kasstroom na investeringen was 405 miljoen negatief, wat de financiën verder onder druk zet.
Ondanks het optimisme voor 2025 noemt Schiphol de ontwikkeling van het aantal vluchten op de lange termijn onzeker vanwege de intentie van de Nederlandse overheid om het aantal vluchten te verminderen. Hiervoor wordt een Balanced Approach procedure gevolgd, die momenteel wordt beoordeeld bij de Europese Commissie. Ook bij een vastgesteld aantal vliegtuigbewegingen verwacht Schiphol in de toekomst meer reizigers te verwelkomen, omdat luchtvaartmaatschappijen nieuwe en grotere vliegtuigen zullen inzetten. (Foto Royal Schiphol Group).