
De ITAC-leden die de samenwerking aangaan met The Travel Club behouden hun eigen bedrijfsnaam en merkbeleving. Dat zegt Martine de Knoop, directeur van The Travel Club, die zegt enthousiast te zijn om de samenwerking met de ITAC-leden aan te gaan.
Dinsdag werd bekend dat ITAC gaat samenwerken met The Travel Club. Circa twee derde van de ITAC-leden maakt de overstap naar de zelfstandig reisbureauformule (ZRB) van The Travel Club.
De zelfstandig reisbureauformule is voor stenen reisbureaus die met behoud van eigen ANVR, SGR en BAS-administratie willen profiteren van de grote inkoopkracht en services zoals trainingen, workshopdagen en optionele ondersteuning op het gebied van marketing, IATA, verzekeringen en studiereizen.
‘De reisbureaus hebben hierbij de keuze tussen soft-franchise, waarbij zij onder andere hun eigen marketing doen, of hard-franchise, waarbij zij alles aan ons uitbesteden. Wij faciliteren hierbij de marketing, naar keuze neutraal of met de merknaam van het reisbureau’, zegt De Knoop.
Vertrouwen
ITAC-voorzitter Leo van der Hoeven verklaarde in juni tijdens de zomerborrel al dat ITAC zich beraadt op de eigen koers en op zoek ging naar partners om mee samen te werken. Sinds die tijd is met meerdere partijen overleg geweest.
Op de vraag waarom de keus op The Travel Club is gevallen, zegt hij: ‘Ieder ITAC-lid behoudt zijn eigen merknaam. Aan de buitenkant verandert er niets. Daarnaast zijn de personen Martine de Knoop en Don Kaspers heel belangrijk. Ik heb veel vertrouwen in de directie. Bij The Travel Club staat de retail centraal en dat geldt zowel voor zelfstandig reisagenten als voor stenen reisbureaus.´
Daarnaast noemt Van der Hoeven het brede aanbod faciliteiten van The Travel Club. ´Er wordt veel ontwikkeld, ook op technisch gebied. Eigenaar Wim Smit heeft een mooi portfolio merken verzameld. Daar kunnen wij ook wat mee.’
Kennis
Bij The Travel Club is volgens Van der Hoeven veel kennis aanwezig, waar ITAC-leden gebruik van kunnen maken. ‘Neem alleen al de Wet op de Reisovereenkomst, die behoorlijk ingewikkeld is. Daar hebben we nu geen omkijken meer naar. Wij kunnen ons concentreren op waar we goed in zijn, namelijk het verkopen van reizen.’
De ITAC-leden maken gebruik van de inkoopkracht van The Travel Club, inclusief het brede aanbod DMC´s. Van der Hoeven noemt ook de eigen touroperator van The Travel Club, die opereert onder de naam TravelTime. ‘Hiermee kunnen we à la minute een offerte maken. Maar ik wil benadrukken dat onze relatie met bestaande touroperators blijft bestaan.’
De ITAC-leden zijn recent tijdens een ingelaste ledenvergadering akkoord gegaan met aansluiting bij The Travel Club. Van de 21 leden stoppen er twee met hun werkzaamheden, wegens pensioen en de gevolgen van de coronacrisis.
Van de 19 overgebleven leden hebben er twee of drie aangegeven nu nog niet mee te gaan. ‘Maar dat staat hen vrij’, zegt Van der Hoeven.
Bestuur
De ITAC-leden stappen officieel per 1 januari aanstaande over naar de ZRB-formule van The Travel Club. De naam ITAC blijft nog een jaar bestaan. Het huidige bestuur, bestaande uit Leo van der Hoeven, Karin Franse (secretaris) en Kees Verbaas, handelt de lopende zaken af.

Foto: Leo van der Hoeven en Karin Franse.
Van der Hoeven en Verbaas blijven nog een jaar in functie als bestuurslid om lopende zaken af te handelen. Karin Franse, die jarenlang verantwoordelijk was voor het secretariaat van ITAC, gaat na 30 ITAC-jaren met pensioen. Mogelijk dat zij nog wel bij de nieuwe organisatie betrokken blijft.
Van der Hoeven en Verbaas nemen mogelijk zitting in de franchiseraad van The Travel Club. ‘Binnen de organisatie kunnen geen grote besluiten worden genomen zonder de franchiseraad te raadplegen.’
Samenwerking
Het overleg met The Travel Club is volgens Van der Hoeven soepel verlopen. ‘Ik was ooit franchisenemer bij Star Travel en heb me daarna voorgenomen nooit meer ergens franchisenemer te worden. Meer we hebben goede afspraken kunnen maken. Als franchisenemer heb je tegenwoordig een betere positie dan wanneer je een samenwerking aangaat. We hebben in open gesprekken goed kunnen overleggen.’
Als voorbeeld noemt Van der Hoeven de opzegtermijn, die na overleg is verkort en die met wederzijds goedvinden nog sneller kan worden beëindigd. ‘Dat is natuurlijk niet het streven, want we beginnen net, maar het is goed zulke zaken vooraf te regelen. Ik heb er een goed gevoel bij.’
TravelXL
De zelfstandig reisbureauformule van The Travel Club telt momenteel 18 leden. Daarnaast zijn er aangesloten ZRA’s met een eigen reisbureau, wat de teller op 23 leden brengt. De ITAC-leden komen daar nog bovenop, zegt directeur Martine de Knoop.
Op de vraag of The Travel Club binnenkort ondernemers van TravelXL kan aansluiten, waarover TravMagazine vorige week berichtte, zegt De Knoop: ‘Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen.’
Dan is er tenslotte de vraag wat er met de bekende zomerborrel van ITAC gaat gebeuren. Was de editie van afgelopen zomer de laatste?
Van der Hoeven: ‘Waarom zouden we die borrel niet kunnen uitbreiden naar The Travel Club? We hebben eerst nog veel andere zaken te regelen, maar misschien dat je zo’n borrel, waar altijd veel leveranciers kwamen, kunt uitbreiden.’
Foto: Martine de Knoop en Don Kaspers, samen de directie van The Travel Club.