
De nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij van Italië, ITA Airways, heeft afgelopen weekend zijn inaugurele vluchten uitgevoerd.
Daarbij werden de merknaam en logo gepresenteerd, waarin het rood, wit en groen van Alitalia zijn gerecycled.
Italy Air Transport (ITA) is officieel gelanceerd nadat het failliete Alitalia donderdagavond zijn laatste vluchten had uitgevoerd.
Hiermee kwam een einde kwam aan een 74-jarige zakelijke geschiedenis die de afgelopen jaren door een reeks financiële crises werd gekenmerkt. Alitalia leed sinds 2008 elk jaar verlies.
ITA gaat zich meer richten op lowcost-vluchten. Door het grote verschil met Alitalia is geen sprake van een verkapte doorstart, volgens de Europese Commissie.
Het veel kleinere ITA Airways neemt slechts een kwart van de meer dan 10.000 werknemers van Alitalia in dienst. De onderhandelingen met vakbonden zijn nog gaande.
ITA betaalde 90 miljoen euro voor de rechten op het merk en de website van Alitalia, maar de nieuwe luchtvaartmaatschappij heet ITA Airways en heeft een eigen website en een nieuw frequent flyer-programma, genaamd Volare (vliegen).
Het de kleinere omvang is ITA flexibel genoeg om te concurreren met lowcost-maatschappijen, zegt ITA-voorzitter Alfredo Altavilla.
ITA vliegt naar 44 bestemmingen, ook binnenlands in Italië, en wil het aantal binnen vier jaar uitbreiden naar 74.
Binnen Europa zijn er vluchten van Roma en Milaan naar onder andere Amsterdam, Parijs, Londen, Brussel, Geneve en Frankfurt.
Er zijn verre vluchten naar New York, Tokyo, Boston en Miami. (Foto Shutterstock).