ING: 2014 is overgangsjaar - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

ING: 2014 is overgangsjaar

Door: | 9 juli, 2014

Het aantal vakanties van Nederlanders zal dit jaar met 1 procent dalen, stelt ING Economisch Bureau in zijn jaarbericht. Daarmee is 2014 het tweede achtereenvolgende jaar dat het aantal vakanties daalt, zegt ING, dat 2014 bestempelt als een overgangsjaar.

Vakanties
De bevindingen van de bank komen overeen met de cijfers die NBTC-NIPO Research in januari dit jaar presenteerde aan de vooravond van de Vakantiebeurs. Op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van de Nederlander stelde NBTC-NIPO Research ook al dat het aantal vakanties dit jaar 1 procent zal dalen. Volgens ING Economisch Bureau zullen de effecten van het economisch herstel relatief laat bij vakantie-aanbieders merkbaar zijn.

Economie
De onzekerheid bij consumenten over hun financiële situatie drukt het aantal vakanties dat wordt ondernomen. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op de bestedingen. Bijna een kwart (22 procent) van de huishoudens heeft dit jaar minder budget voor de zomervakantie, terwijl 12 procent juist een hoger budget heeft dan in 2013.

Buitenland
Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer per jaar op vakantie. Ruim de helft hiervan vindt plaats in het buitenland. Prijs speelt een belangrijke rol. Reisaanbieders zullen nog meer rekening moeten houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Volgens de bank dient de reisbranche meer in te spelen op loyaliteit van klanten. Direct contact in het oriëntatie- en boekingsproces, zowel fysiek als digitaal, is hierbij van belang.

Nieuw
ING signaleert een snelle opkomst van nieuwe online spelers in de reisbranche. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte websites van online travel agencies (OTA’s). Aanbieders als airlines proberen meer directe boekingen binnen te halen door meer in te zetten op loyaliteit en een actiever (prijs)beleid te voeren. ‘Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer hun aanbod op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij ligt’, zegt Sasja Winters, ING sectormanager Zakelijke dienstverlening. De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim 3,8 miljard euro, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Daarmee is reizen het grootste online segment in Nederland.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel