
Het Indiase IndiGo, dat afgelopen week meer dan duizend vluchten moest annuleren, heeft van de Indiase luchtvaartautoriteit een eenmalige tijdelijke vrijstelling gekregen om het vluchtschema op orde te krijgen.
De verstoringen bij Indigo, waar oud-KLM-topman Pieter Elders CEO is, zijn een gevolg van een mix van redenen. Ze worden vooral veroorzaakt door de invoering van vernieuwde roosterregels voor bemanningsleden vanuit de overheid.
Er gelden nieuwe vliegregels die piloten meer rust moeten geven. Indigo is er niet in geslaagd aan de nieuwe regels, die per 1 november geïmplementeerd moesten zijn, te voldoen. Tegelijk heeft Indigo een tekort aan piloten. Volgens kenners kan zelfs een relatief klein tekort aan vliegpersoneel door strengere rustregels en piekdrukte disproportioneel doorwerken in de operatie. De autoriteiten hebben Indigo nu tot 10 februari eenmalig een vrijstelling verleend van bepalingen die nachtelijke diensturen beperken.
Na een eerdere openbare verklaring van Indigo afgelopen week biedt topman Elbers in een persoonlijke videoboodschap zijn excuses aan en zegt dat zijn maatschappij er alles aan doet om gedupeerde reizigers bij te staan, onder andere door het verhogen van de capaciteit op callcentra.
De autoriteiten hebben Elbers afgelopen weekend laten weten dat hij 24 uur de tijd kreeg om te reageren en uit te leggen waarom de toezichthouder geen maatregelen zou moeten nemen.
Indigo werkt aan de herstart (‘reboot’) van zijn systemen en schema’s. Gezien de complexiteit van de situatie en van de operatie van Indigo verwacht Elbers tussen 10 en 15 december op het oude normale schema te zitten, zodat de disrupties vooralsnog tot het verleden behoren.
‘Ik ben me ervan bewust dat de disrupties veel overlast voor onze klanten hebben veroorzaakt en hun vertrouwen in onze maatschappij heeft geschaad, dat zo zorgvuldig de laatste 19 jaar is opgebouwd. Wees ervan verzekerd dat we er alles aan doen, niet alleen om uw vertrouwen in ons te herstellen, maar deze zelfs te vergroten.’
Geef een reactie