
Luchtvaartorganisatie IATA beschuldigt de Spaanse luchthavens van onverantwoordelijk gedrag omdat zij in deze tijd van broodnodig herstel hun tarieven de komende vijf jaar met 5,5 procent willen verhogen.
IATA zegt dat de prijsverhoging van AENA, het bedrijf dat in Spanje 46 luchthavens beheert, ten koste gaat van het herstel van de luchtvaart en ook de Spaanse economie zal raken.
IATA stelt dat AENA alsnog inkomsten wil verwerven voor omzet die in 2020 niet werd gemaakt vanwege de coronacrisis en voor service die nooit werd geleverd.
‘De luchtvaart verkeert in een crisis. Iedereen moet kosten reduceren en zijn efficiency verbeteren om de financiële schade als gevolg van Covid-19 te repareren’, zegt Willy Walsh, director generaal van IATA.
Volgens Walsh blijkt uit een analyse dat AENA zijn tarieven juist met 4 procent zou kunnen verlagen. Hij noemt het voorstel om de consument te laten opdraaien voor het financiële herstel van de Spaanse luchthavens ‘onverantwoordelijk’.
Walsh, die in april dit jaar Alexandre de Juniac opvolgde als director general van IATA, pleit juist voor een gezamenlijk herstelplan.
Walsh wijst erop dat de AENA in de periode voor de pandemie, tussen 2017 en 2019, circa 2,59 miljard euro aan dividend aan de aandeelhouders heeft uitgekeerd. ‘AENA kan heel makkelijk het korte termijnverlies opvangen zonder de kosten voor zijn klanten te verhogen.’
Een gezonde transportsector, waarbij alle betrokken partijen zich richten op het terugdringen van kosten, is belangrijk om te herstellen van de verwoestende impact die corona heeft gehad op het toerisme en de transportsector.
Volgens IATA is het aantal bestemmingen met een directe verbinding naar Spaanse luchthavens teruggevallen van 1.800 (in 2019) naar 234 (in 2020).
De bijdrage van de transport- en toerismesector aan de Spaanse economie is gedaald van 12 naar 4 procent. (Foto Shutterstock).
Ben net terug uit Spanje (noodzakelijk reizen natuurlijk ;-)).
De Spaanse autoriteiten hebben het v.w.b. Covid19 controles en regels een stuk beter voor elkaar dan Schiphol! Als je levert wat er van je wordt verwacht, mag hier van mij betreft best een prijskaartje aanhangen.
Het gaat tenslotte om de veiligheid van de passagier, toch?