Hotelboekingssite Moonback haalt met crowdfunding 2 miljoen euro op. Hiermee kan het bedrijf de komende jaren groeien. Het geld is bestemd voor de uitbreiding naar meer hotels en de doorontwikkeling van de website. Het is de tweede keer dat Moonback met crowdfunding succesvol kapitaal ophaalt.
In totaal hebben 1.729 mensen 2 miljoen euro bij elkaar gebracht. Om het geld daadwerkelijk te ontvangen, moest Moonback het doelbedrag voor het einde van de campagne aanstaande zondag ophalen. Dat is nu gelukt. Niels Meijssen, oprichter van Moonback: ‘Het is echt uitzonderlijk dat zó veel mensen meedoen aan deze crowdfunding en ons het vertrouwen geven er een succes van te maken.’
In de laatste drie dagen is er maar liefst 500.000 euro opgehaald. ‘Onze trouwe achterban was al snel aan boord, maar daarmee was het doelbedrag nog niet bereikt. Het leek er even op dat het niet zou gaan lukken en we zouden moeten stoppen. Toen hebben we nog een keer ons verhaal verteld in een aantal kranten. Sindsdien loopt het echt storm. Mensen kunnen nog tot en met zondag meedoen’, zegt Meijssen.
Moonback wil tegenwicht bieden aan de grote boekingssites zoals Booking.com en Expedia. ‘Het succes van deze crowdfunding laat zien dat mensen het nog steeds belangrijk vinden dat er een alternatief is,’ zegt Meijssen. ‘We kiezen voor crowdfunding zodat we niet afhankelijk zijn van grote investeringsmaatschappijen. Zij stappen doorgaans alleen in om snel zo veel mogelijk winst te maken. Onze crowdfunders doen vooral mee omdat ze achter onze missie staan om reizigers en hotels eerlijker te behandelen. De meeste mensen leggen 250 euro in. De groep die meedoet is heel divers. Uiteraard veel hotel- en B&B-eigenaren, maar ook ondernemers en particulieren die hart hebben voor sociaal ondernemerschap.’
De voorgeschiedenis: Beterboeken
In mei 2020 ging Moonback van start onder de naam Beterboeken na een LinkedIn-bericht van Niels Meijssen over een boekingsplatform. Een bericht dat door meer dan 2,5 miljoen mensen werd bekeken. De kern: waarom staatssteun aanvragen als je vorig jaar nog miljarden hebt uitgekeerd aan aandeelhouders? Niet alleen Niels vond dit een schandalig gegeven. Hij werd overladen met reacties en steunbetuigingen. In het najaar van 2020 werd door het team het startkapitaal van 2 miljoen euro opgehaald met een crowdfundingcampagne en werd er gestart met de ontwikkeling van de boekingssite. Sinds september 2021 is de hotelboekingssite live. Onlangs werd de site beloond met de gouden Dutch Interactive Award (DIA) in de categorie Disrupter.
Fotocredits: Max Kneefel